Fiat Panda

En av de første nye modellene i denne offensiven, er den nye Fiat Panda. Den har lite til felles med sin nå 23 år gamle forgjenger, som var en slags moderne 2CV. Den nye "mini-bilen" er slett ikke så mini, verken når det kommer til plass eller komfort. Motorer blir den moderne 1,3-liters 16V common-rail dieselen på 70 hk, samt bensin 1,1 l/50 hk, 1,2 l/60 hk. Den kommer i salg i oktober ute i Europa.

Fiat Punto

Siden det kommer en ny Punto med flere avleggervarianter i 2005, er den nye Punto mest for en grundig facelift å regne. Men en av våre tidligere småbilfavoritter har hevet seg betraktelig i sin nye fasong, og bør definitivt stå på listen over biler som skal prøvekjøres hvis du skal handle i denne klassen. Spesielt imponert er vi over det nye motor og transmisjonsprogrammet, der de nye dieselmotorene og en 1,4-liters bensin på 95 hk får fram det bredeste gliset. Veiegenskaper, plass og kjøreglede trekker opp, mye hardplast i interiøret ned.

Fiat Idea

Tidlig i 2004 debuterer Fiat en ny mini-MPV; knapt fire meter lang, men 1,66 meter høy. Dermed er det tydelig at Fiat vil tilbake dit de en gang var: En av de mest innovative og dyktige produsentene av små biler. Bilen er en femseter, men interiøret har fikse løsninger som gjør den mer fleksibel enn en typisk småbil. I startfasen skal bilen komme med 1,3 l/70 hk diesel og en 1,4 l/95 hk bensin. Senere blir den tilgjengelig med 1,2 l/60 hk og 1,9 l/100 hk diesel.

Fiat Stilo

Fiat Stilo er en fin bil. Problemet er at den ikke er noe særlig finere enn de andre bilene i denne prisklassen, noe en Fiat bør være for å lykkes i Norge. I tillegg er den ganske utypisk italiensk når det kommer til kjøreopplevelsen: Kanskje en av de mest komfortable og rommelige mellomklassebilene på markedet, noe som er temmelig uventet hvis du kommer for den italienske kjøreopplevelsen. Da heter bilen nemlig Alfa Romeo. Tredørsmodellen er den desidert tøffeste og mest attraktive. Og nå som Fiat har satt ned prisene i Norge (3-d 1,6/103 hk: 194 800 - 5-d: 199 800) er vi tilbøyelig til å si at du bør sjekke den ut når du kjøper bil i denne klassen.

Fiat Stilo Multi Wagon

Bilen har vært på markedet i Europa en stund, men forsvarer sitt ny-stempel siden den akkurat er lansert i Norge. Multi Wagon baserer seg på de øvrige Stilo-modellene, og er dermed ganske lik kjøremessig. Dens virkelige styrke er plassen. Et regulerbart baksete (finnes også på andre Stilo-modeller) er en ting, den maksimale bagasjeplassen på 510 liter en annen. Det er ikke mange andre biler til 205 000 som kan konkurrere med Stilo MW på plass. I tillegg til 1,6 l/103 hk, finnes også 1,8 l/133 hk og 1,9 l/115 hk diesel.

Fiat Doblo

Man får ha oss unnskyldt, men Doblo - samt alle andre liknende biler - finner ikke sine største fans i Vi Menn Bil-redaksjonen. Det blir for mye varebil med fem seter. Både når det gjelder atferden en slik bil fremviser på veien, og med tanke på den svært blodfattige 1,2 l/65 hk motoren som satt i vårt testeksemplar. Siden er det kommet 1,6 l/103 hk, som sikkert hjelper noe på det inntrykket. Men ett skal Doblo og dens frender ha: Her er det utrolig mye plass pr. krone, siden bilen starter på 170 100 kroner. Så hvis plass er overordnet og kjøreopplevelse underordnet; be my guest.

Fiat Barchetta

Barchetta er en merkelig bil. Hver gang jeg tenker på turene jeg hadde i den, er det som om det var i går. Selv om det er mange år siden, for Barchetta debuterte så tidlig som i 1995. Årsaken er den rendyrkede sportsbil-opplevelsen den lille roadsteren gir. Nødtørftig innredet, med lakkerte metallflater i cockpit, den hyperhissige 1,7 l/131 hk motoren og veiegenskaper som kamuflerer forhjulsdriften nesten perfekt. I tillegg var den rimelig så lenge den ble importert til Norge. Tidens tann gnager nok på Barchetta også, så den er vel neppe like konkurransedyktig som i gode, gamle dager. Men minnene lever videre...

 

Auto Import Nor AS, Postboks 6843 Rodeløkka, 0504 Oslo, tlf. 23 37 61 00, www.fiat.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!