C3

En sjarmerende liten tass som scorer bra på våre tester. Fremheves bør den tiltalende designen og den gode plassen i forsetene. Baksetene passer best til smårollinger. Spesielt inspirerende å ratte er den ikke, og støynivået kunne med fordel ha vært lavere. Ingen solid all round'er, men en original småbil som pynter opp i storbyene. Fås med 1,1-liters og 1,4-liters bensinmotor (fra 149 900/162 900) og med 1,4-liters dieselmotor (fra 196 500).

C3 Pluriel

En videreutvikling av C3-konseptet. Taket kan rulles av i varierende lengder, bøylene kan tas bort slik at du har en kabriolet, og setene kan legges flate slik at du får en slags liten "roadster pickup". Ingen spesielt morsom bil å kjøre. Det rister og slenger litt, og Pluriel liker seg best cruisende i byen. Men ideen er god, løsningene smarte og bruksområdet atskillig større enn hos konkurrentene. En bil for den urbane kvinne? Fås med 1,4- og 1,6-liters motor. Pris fra 214 600 kroner.

C2

C2 er en tredje og mindre bil basert på plattformen til C3. Men det skulle ikke forundre oss om den blir en mer spennende bil enn C3-versjonene for deg som søker kjøregleden (vi får kjøre den i høst). Vi har sett den "live", og designen er utvilsomt frisk og sporty. Det du får er en rallyinspirert (C2 Sport har jo allerede vært vist) tredørs kvikkas med fire regulerbare og sportslige enkeltseter. Fire motorer er tilgjengelige; tre på bensin og en på diesel. "Verst" blir 1,6i 16V med 110 hk, og med SensoDrive (leveres også til 1,4-liter) kan det bli skrekkelig moro.

Xsara

Er blitt temmelig gammelmodig og skal etter hvert avløses av C4, men i skrivende stund aner verken vi eller importøren når (selv om det antakelig skjer neste år). Likevel - Xsara er ingen dårlig bil, men faktisk ganske velkjørende. Xsara får du både som stasjonsvogn, tredørs coupé og kombicoupé, med bensinmotorer på 1,4 og 1,6 liter, og dieselmotor på 2,0 liter (kun stasjonsvogn). Prisene starter på 182 700 kroner. Xsara er gjennomprøvd, og husk - det er gjerne en fordel å kjøpe en utgående modell, siden alle barnesykdommer og svakheter da gjerne er kurert.

Picasso

En femseters mini-MPV med fin design, men relativt middelmådige egenskaper ellers. Fås med toliters dieselmotor og bensinmotorer på 1,6, 1,8 og 2,0 liter. Sistnevnte er med 137 gamper et friskt pust, og kler Picasso utmerket. Med den følger en såkalt auto-aktiv girkasse, som er en (litt masete, synes vi) automatkasse med sekvensiell funksjon. Den har ti forskjellige utvekslingsprogrammer som tilpasser seg førerens kjørestil, valgte programmer, eksterne faktorer som veidekke og hastighet, og interne faktorer som blant annet oljetrykk og motortemperatur. Prisene starter på 221 900 kroner.

C5

C5 er kanskje den bilen på markedet i dag som best definerer "fransk" når det kommer til kjørefølelse. Den tar vare på arven fra DS, CX og XM på en fortreffelig måte. Hydropneumatisk fjæring gir bilen en svevende følelse som ingen andre biler kan oppvise maken til. Er "dynamiske kjøreegenskaper" greia, styr unna. Ønsker du mye plass, komfort og utstyr for pengene, er businessmodellen med 1,8-liters motor til 249 900 kroner vel verdt en sjekk. C5 fås ellers som stasjonsvogn (kalles da Break, og er definitivt penest slik) og kombicoupé (selv om denne likner på en sedan). Prisene er stort sett de samme, uansett formen på skroget.

C8

C8 er tvillingbroren til Peugeot 807, og vi snakker om en stor MPV med elektriske skyvedører, men likevel bare med plass til fem. Vi har ikke testet C8, og skal således selvsagt ikke være bastante i vår oppfatning av den (derfor ingen karakter), men inntrykket fra søstermodellen Peugeot 907 lover godt. Billigst er varianten med toliters bensinmotor til 379 900 kroner, men påslaget for en 2,0 HDI er ikke mer enn 2000 kroner. Da er den det beste valget, for biltypen trives med dieselmoment.

Berlingo

Berlingo kom nylig i fornyet utgave, med vellykket oppdatert design, interiør og utstyr. Og fortsatt er dette en meget likandes bil; skyvedører og varebilaktig utseende, men med greie kjøreegenskaper og masse plass - en MPV for den prisbevisste og en fin familiebil for den som ikke ferierer på Autobahn. Takløsningen Modutop byr på glasstak og en plastinnredning som gir masse rom og lagringsplasser. Litt blikkboks-følelse får du selvsagt, det støyer en del, og ABS-bremser er utrolig nok ikke standard. To kollisjonsputer er heller ikke i sikkerhetstenkningens elitedivisjon. Rimeligste versjon er 1,4i (75 hk) som koster 174 600 kroner.

 

Citroën Norge AS, Postboks 23 Grefsen, 0409 Oslo, tlf. 22 89 29 00, www.citroen.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!