Neon

Den nye Neon går det ikke mange av i Norge, men den er fortsatt tilgjengelig hos Chrysler-forhandlerne. Selv om vi synes bilen kjører ganske godt, forstår vi hvorfor den ikke selger. Den kan rett og slett ikke matche kvalitetsfølelsen hos de europeiske og japanske konkurrentene. Dessuten virker det ikke som om folk vil ha stutt bakende på biler i Golf-klassen. Billigste Neon får du fra 179 900 kroner. Da får du en 1,6 liters motor på 115 hestekrefter og et dreiemoment på 157 Newtonmeter.

Sebring

Sebring er Chryslers mest solgte bil i Norge uten at vi helt forstår hvorfor. Vi liker ikke bilen særlig godt, rent bortsett fra utseendet. Motoren som tilbys i Norge er en 2-liter på 141 hestekrefter. Den blir litt slapp i tillegg til at den støyer. Resten av bilen henger heller ikke med i forhold til konkurrentene, og den kom dårligst ut da vi testet den mot biler som Toyota Camry, Audi A6 og Alfa Romeo 166. En facelift for 2004 tviler vi på er nok for at bilen skal bli en favoritt hos oss. Billigste Sebring koster fra 299 900 kroner.

Sebring kabriolet

Cabriolet'en er det mange som har lyst på, men ikke glem at den mangler helt selvsagte sikkerhetsdetaljer som for eksempel synlig eller skjult veltebøyle. Dessverre føler vi det samme for cab'en som for sedan'en. Bilen henger heller ikke med de europeiske konkurrentene når det gjelder kjøreegenskaper. Bilen vrir seg som en orm ved litt aktiv kjøring. En ny front gjør at bilen ser litt tøffere ut enn tidligere. Sebring Cabriolet koster fra 395 000 kroner.

300C

300C er oppfølgeren til 300M. Bilen kommer til Norge til våren, og den er et forsøk på å heve imagen til Chrysler i USA og resten av verden. Vi må innrømme at bilen ser tøff ut. Også denne bilen nyter godt av samarbeidet med Mercedes, så selv om designen er amerikansk, stammer mye av det tekniske fra Tyskland. Med 300C returnerer Chrysler til bakhjulsdrift, og vi ser fram til å prøve bilen med en heftig V8-motor!

PT Cruiser

PT Cruiser har ikke slått an helt i Norge, og det synes vi er litt ufortjent. Retrobilen er nemlig et hyggelig bekjentskap. Den ser kul ut, kjører godt og har mye større plass enn man skulle tro. Bilen er faktisk ikke særlig mindre enn MPV'ene som Opel Zafira og dens like som vi nordmenn er så glade i. Bilen har fått kultstatus i Statene, men er kanskje for sær for europeere med nesa i været? PT Cruiser med 1,6 liter får du fra 239 900 kroner, mens du må opp til 325 000 får å få den med toliters motor.

PT Cruiser kabriolet

Denne bilen kommer i løpet av 2004, og er ikke offisielt vist ennå. Vi har naturlig nok ikke kjørt bilen, men den ser i hvert fall bra ut. Dette blir en rar kabriolet ettersom PT Cruiser faktisk er en ganske stor bil. Den blir nok et hakk større enn New Beetle cab, som nok må anses å være en slags hovedkonkurrent. Vi tviler imidlertid på at cab'e n skal slå an så godt i Norge. I USA, derimot, kommer denne bilen sikkert til å bli en bestselger.

Crossfire

Dette er den Chrysler-modellen vi har ventet mest på. De som har kjørt den sier faktisk at det utrolig nok er en Chrysler som er bedre enn en Mercedes. Om vi er enig i det, gjenstår å se. Uansett er det mye tysk i denne bilen. Motoren stammer fra SLK, men utseendet er på alle måter amerikansk. Hvis bilen kjører like bra som den ser ut har vi masse å se fram i til. Dette kan være den mest spennende amerikanske bilen på mange år. Kanskje mest fordi den ikke er helt amerikansk?

Viper

Viper SRT-10 er noe av det heftigste på fire hjul med V10 motor og 500 hestekrefter. 345/30/19 dekk bak sørger for festet, og dimensjonen på bakhjulene sier egentlig alt om denne bilen. Den er superrå, men vil likevel få sterk konkurranse av den nye Ford GT. Chrysler, eller Dodge om du vil, har tenkt mer på vekten med den nye Viper'en. Hjuloppheng i aluminium er bare noe av det som gjør denne bilen bedre enn sin forgjenger. Vil du ha den til Norge må du nok importere den selv

Grand Voyager/Voyager

Bilen som mange mener var den originale MPV'en er ikke i slag lenger. Vi skal ikke mange år tilbake før norske avgifter sørget for at denne bilen var å se på hvert eneste gatehjørne. I dag er bilen billig som varebil, men dyr som sju-seters MPV. Billigste varebil koster 249 900 kroner med 2,4 liters motor, mens billigste sju-seter koster 460 000 kroner med den samme motoren. Grand Voyager er et hakk lengre, og dermed også dyrere. Som varebil får du Grand Voyager fra 269 900 kroner, mens personbilen koster fra 483 500 kroner. Bilen er fortsatt likandes, men mange konkurrenter har dratt ifra.

 

Importør: BERTEL O. STEEN CHRYSLER JEEP NORGE AS, Pb 52, 1471 SKÅRER, TLF: 22 88 29 00, www.chrysler.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!