Da Andrea Bertolini startet opp den tolvsylindrete Maserati-GT-raceren - med det foreløpige kodenavnet MCC - på Ferraris testbane Fiorano i går, var det samtidig startskuddet for Maseratis storsatsing i FIA GT-mesterskapet.

 

MCC - en forkortelse for Maserati Corse Competizione - skal gå gjennom en rekke tester for fininnstilling av oppsett og andre komponenter, og for å se hvordan bilen takler påkjenningene av konstant kjøring over tid.

 

Den 5998 ccm store V12-en yter over 620 hk, og med det svært aerodynamiske karosseriet laget i karbonfiber stopper vekten på 1100 kg.

 

Motoren og selve grunnplattformen er en videreutvikling av den fra Ferraris superbil Enzo, men med enkelte endringer for å tilfredsstille FIA-kravene og optimalisering for GT-racing.

 

Også som gatebil

MCC-raceren er utviklet parallelt med italienernes MCS-prosjekt, en GT-bil for gaten. Begge bilene er utviklet i et samarbeid mellom Maseratis egne folk og produsentens racing-avdeling, under ledelse av Giorgio Ascanelli.

 

Den offisielle presentasjonen skal skje på den internasjonale bilutstillingen i Geneve, som pågår fra 4. til 14. mars.

 

Maseratis sportssjef Jean Todt uttaler at MCC-programmet er svært viktig for produsenten, og at prosjektet har blitt møtt med stor entusiasme. Maserati og motorsport har jo i alle år vært knyttet nært sammen, og denne storsatsingen styrker den interne entusiasmen for merket med trifork-emblemet. Og Todt gir klart uttrykk for at denne første testen på Fiorano er en følelsesmessig ladet opplevelse.

 

Ifølge Maserati vil de delta på enkelte FIA GT-løp i år, og ha full satsing på alle løpene fra og med 2005-sesongen.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!