AUDI

A3 er ferskest i flokken, men når ikke helt opp på vår skala. Dessverre får vi heller ikke i 2004 motoralternativene vi etterlyser. Derimot kommer en helt ny A6, samt A8 med W12-motor og i lang versjon.

Sist oppdatert

A2

Audis lille og morsomme A2 ruller videre, men dessverre på ubestemt tid. Salget er nemlig så labert at den ikke får noen etterfølger. Det bør ikke være noen grunn i seg selv til å styre unna, for spesielle biler kan bli ettertraktet som brukt. Allerede med 1,4-liters motor (75 hk) til 214 300 er den morsom nok, og med 1,6 FSI (110 hk) blir den en riktig frisk krabat. Dieselmotorene gjør den lette bilen ekstremt rimelig i drift, men spesielt den såkalte trelitersbilen (blandet forbruk: 0,29 liter/mil) blir en dieselraklete og besynderlig affære.

A3

Nye A3 er blitt en fin bil: Stilig og sportslig, og med kjøreegenskaper som få. Takk den nye tekniske plattformen med multilink bakaksel for det. Men likevel er vi ikke helt fornøyde. For det første har bilen en lei tendens til å slippe inn hjulstøy. Dessuten savner vi de gamle turbomotorene. Den gamle 1,6-literen med 102 hk (243 200 kroner) blir for slapp, mens FSI-motorene på 115 og 150 hk er flinke og greie, men sjarmløse. Dieselmotorene på 105 og 140 hk er derfor vel verdt å vurdere. Eller du kan parkere all fornuft og kjøpe A3 med V6, 250 hk og supergirkasse med dobbel kløtsj. Det må bare blir morsomt. Sensommeren 2004 dukker også en stasjonsvognvariant av A3 opp.

A4

I Audi-stokken er A4 fortsatt et sterkt kort. Sportslig stramhet kombineres med god komfort og til dels tidløs eleganse, spesielt i Avant-versjon. Snikmodellen med 102 hk (fra 277 500) anbefales derimot ikke; den maskinen yter ikke bilen noen form for rettferdighet. Fra og med toliteren på 130 hk snakker vi bil, og med turbomotorene på 163 respektive 190 hk smaker det definitivt fugl. Legg til firehjulsdrift og S-line utstyrspakke, og du har en av våre absolutte bilfavoritter. Dessuten er TDI-motorene kraftfulle og attraktive alternativer også i A4, om enn ikke spesielt kultiverte.

A4 cabriolet

Også uten ståltak gjør A4 en god figur. Estetiske detaljer skiller den fra opphavet, både utvendig og innvendig, og den velkjente, gedigne Audi-følelsen er på plass. Med kvalitetstelt som tåler en norsk vinter, kan den også kamufleres som fornuftig nok. Riktignok er den litt mer av en glider enn BMW 3-serie kabriolet, men etter vår mening er en takløs bil med baksete uansett det: en cruiser mer enn en sportslig kjøremaskin. Den versjonen for Norge heter 1,8T (163 hk), for til 459 000 kroner er den det nærmeste du kommer overkommelig. For spesielt interesserte leveres den nå også med firehjulstrekk.

S4

Ikke la deg lure. Den diskrete innpakningen skjuler nemlig en vaskekte kjøremaskin, med motoren som selve perlen. V8-maskinen på 344 hk trekker klokkerent og kraftfullt fra tomgang, og derfra bare fortsetter det, nær sagt uten ende, til over 7000 o/min. Lyden ved pådrag er en fryd, men selvsagt så dempet at den aldri blir slitsom. Legg til kjøreegenskaper som blant andre storebror S6 kan misunne, så er pakken komplett. Erkerivalen M3 er kanskje hakket råere i oppførselen, men bedre? Vel, det blir smak og behag. Og dersom råhet er ønsket: Motoren tåler nok et par turboladere, og karosseriet kan helt klart styles barskere. Vi venter i spenning på RS4

A6

Det er mulig å eldes med verdighet, også for en bilmodell. A6 er beviset. Med kontinuerlige oppjusteringer og ikke minst siste tilvekst - utstyrspakken S-line - holder nemlig modellen fortsatt koken et knapt år før den avløses. (Ny modell er ventet sommeren 2004). Én ting er at inngangsmodellen med toliters motor og 130 hk koster fra kr 371 200, en pris verken BMW eller Mercedes er i nærheten av. Vel så interessant, spør du oss, er at en Avant med 180 hk V6-diesel og quattro koster under 600 000. Det er en pakke som ikke så tidlig går ut på dato.

S6/RS6

Vi sniker inn S6, mest fordi vi må. S4 er nemlig billigere og bedre, og den virkelig gromme A6-versjonen heter RS6. Og da tenker vi ikke bare på det overlegne effektovertaket. 450 hestekrefter sier bare litt om bilopplevelsen. I tillegg har du elementer som lyden; den grove, drønnende V8-musikken som alltid følger deg; den faste følelsen i styring og understell som gjør enhver liten tur til en spesiell opplevelse. Så kan vi leve med at den er tung, og ikke akkurat noe leketøy på en racerbane. For blant rommelige familiebiler finnes knapt dens like. (Nå, når M5 har et pauseår, kommer nok E55 AMG nærmest.) Pris fra 1 454 100.

Allroad

Den ruller fortsatt i beste velgående, men etter at den ble utelukket som varebil, har salget forståelig nok droppet dramatisk. Rimeligste, og kanskje beste alternativ - 2,5 TDI (180 hk) - koster nå fra kr 657 900. Det er selvsagt mye, nesten eksakt like mye som ML 270 CDI. Da synes nok mange at en "fullsize SUV" er barskere, så mange at Allroad neppe får noen direkte etterfølger. Men bedre? Nei, den beste kombinasjonen av offroadegenskaper og kjøreegenskaper på vei tilbyr fortsatt Audi med sin "offroadifiserte" stasjonsvogn.

A8

Audis nye flaggskip seiler rett opp i teten i bilverdenens førstedivisjon. Den lette aluminiumskonstruksjonen kombinert med firehjulstrekk gir den store bilen imponerende kjøredynamikk. Når også designen er nærmest tidløs elegant, er Audis suksess sikret. Vi har kjørt den både med både bensin- og diesel-V8. Forskjellen er klassisk: Bensinmotoren er hakket mer sportslig, mens dieselen imponerer med en kraftflyt som sammen med en finslepen gange gir en suveren komfort. Dieselmodellen koster fra 1 999 700, mens bensinmodellen kommer på minst 1 275 700. Til årsmodell 2004 kommer også toppmodellen med W12-motor og en spesiell front, samt en lang versjon.

TT

Vi var blant dem som hadde begynt å avskrive TT. Det en gang så slående utseende var ikke lenger nok når teknikken bare holdt sånn passelig følge med konkurrentene. Men så lanseres bilen med 3,2-liters V6 på 250 hk, og ikke minst den strålende automatiske girkassen med dobbel kløtsj. Det er rett og slett den beste girkassen vi noen gang har kjørt. Dermed får bilen et solid løft mot slutten av sin levetid. Noen billig fornøyelse er det nok ikke: TT 3,2 DSG koster hele kr 687 000. Rimeligste versjon med 1,8-liters turbomotor og 180 hk koster til sammenlikning kr 472 300.

TT Roadster

Som til TT coupé, finnes også den nydelige drivpakken med V6-motor og supergirkasse til TT Roadster. Vi tør garantere at det er like trivelig her, uten at vi har hatt gleden av å prøve det. Men prisen blir enda et lite hakk stivere - hele kr 715 000. Det er dyrere enn en bil som Porsche Boxter, og det er ikke akkurat noe enkelt utgangspunkt. De fleste må nok uansett nøye seg med en 180 hester og ordinær girkasse til ganske nøyaktig halvmillionen. Slett ingen ueffen bil, men spørsmålet er om ikke BMW Z4 er årets moteløve blant roadsterne.

 

IMPORTØR: HARALD A. MØLLER A/S, PB. 46 KJELSÅS, 0411 OSLO, TLF.: 22 95 33 00, www.audi.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også