Da den tøffe roadsteren Vauxhall VX Lightning ble vist i fjor, var det produsentens første konseptbil på 25 år. Den var konstruert på en unik plattform med utgangspunkt i GM-hyllene, og skulle være en ekte sportsbil beregnet for britiske forhold.

 

En tvangsmatet, 240-hesters 2,2-liter med Opel-bakgrunn i fronten kombinert med drift på bakhjulene og relativt lav vekt, gav roadster-konseptet høyst akseptable fartsressurser.

Inni er vi like

Det har vært mye frem og tilbake rundt mulighetene for produksjon av Vauxhall VX Lightning, og prosjektet ble egentlig nedlagt. Men nå som General Motors - sannsynligvis etter påtrykk fra GMs store bilfantast, produktansvarlig Bob Lutz - har tatt frem og vedtatt produksjon av en rekke andre biler på samme plattform som den VX Lightning er basert på, ligger veien også klar for britene.

 

Lutz koser seg i sin Solstice.

Det er i utgangspunktet selve plattformen GM har vedtatt produksjon av. Denne er visstnok svært fleksibel - man kan forandre lengde og bredde - og den kan dermed danne grunnlaget for en rekke ulike modeller.

 

Chevrolet sin todørs stasjonsvogn, Nomad, Bob Lutz' hjertebarn Pontiac Solstice i roadster- og coupéversjon og den barske coupéen Saturn Curve bygger alle på den nye Kappa-plattformen.

 

Og når alle disse modellene etter all sannsynlighet blir å se på veiene etter hvert, er det bare for Vauxhall å gjøre VX Lightning klar for produksjon.

SATURN CURVE

Speedster-storebror

Konseptet som ble vist i fjor er større og tyngre enn Opel Speedster, men skal by på mange av de samme kvalitetene hva kjøreegenskaper og kjøreglede angår.

 

Med større motor og mer komfort enn Speedster, sikter den seg inn mot kunder med litt større cruiser-krav enn det den rendyrkede og kompromissløse Speedster kan tilfredsstille.

 

Men 50-50-fordeling av vekten, et sportslig oppsatt understell og en kortsteget sekstrinnskasse gir samtidig grunnlag for lek og moro.

 

I konseptet tok man i bruk mange GM-hyllevarer, noe som jo gjør veien til produksjon kortere. Dette bidrar også til å holde kostnadene nede, og gir derfor grunn til å tro at VX Lightning kan bli en svært spennende og konkurransedyktig roadster.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

CHEVROLET NOMAD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fjorårets avdukning av VX Lightning-konseptet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!