Standardversjonen av Cadillac CTS har bidratt til å gi den noe gammelmodige bilprodusenten en litt mer ungdommelig profil. Cadillac har blant annet tatt i bruk Nürburgring for å finpusse bilens kjøreegenskaper, et arbeid som har resultert i gode kritikker.

 

"V"-utgaven, utviklet av GMs nye Performance Division, er med 400 hk og 529 Nm fra Corvettes 5,7-liters V8 den kraftigste bilen Cadillac noensinne har satt i produksjon.

 

Cadillac har definert bilen som en konkurrent til blant andre BMW M3 og M5 og har lykkes i å lokke til seg kjøpere av mer ungdommelige, sportslige biler. 0-100 km/t går unna på fattige fem sekunder, og toppfarten er 250 km/t.

Power!

Men det evige effektkappløpet, krydret med snakk om at neste generasjon BMW M5 får en V10-maskin under panseret, gjør at utviklingen av nye supersedaner går stadig videre.

 

Det ryktes om at Cadillac vil svare på konkurransen med å lansere en CTS-modell med en 6-liters V8 på mer enn 500 hk, med foreløpig betegnelse CTS-V Plus.

 

Spionbildene vi her ser er tatt under testing av en kraftig modifisert CTS. Nærmest blottet for kamuflasje som den er - de har kun fjernet Cadillac-logoen - ser vi at bilen har bredere skjermer og en mer markant frontstøtfanger enn den "vanlige" CTS-V. De brede 20-tommers bakhjulene vitner også om at det her er store krefter på gang, og mye tyder derfor på at ryktene om en ekstrem CTS-versjon er sanne.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!