Til tross for sitt massive ytre er SV 1000 en lett og sporty
motorsykkel. Den viser også styrke under sporty aktiviteter.

SV 1000S er en sporty allrounder. Med 115 hester er effektuttaket av en art som bør gi styrke på lavt og middels turtall, uten at turtallsspensten er helt borte.

 

I praksis oppleves SV-motoren som forventet. Den drar fint på normale turtall, for deretter å servere ekstra spenst når nåla beveger seg mot rødfeltet. Jeg vil ikke på noen måte definere draget som rått, men man har power'n når den trengs. Omsider har Suzuki også brakt drivstofforbruket under kontroll. Mens tidligere V-twin-utgaver var svært tørste, går det an å få SV-motoren ned mot halvliteren på mila. Smir du, har imidlertid ikke motoren problemer med å svelge unna syv desiliter, men det er likevel moderat, sammenliknet med tidligere utgaver.

 

SV 1000 har heller ikke noe imot å bli smidd. Vår testsykkel var riktignok satt opp med forskjellige dekkmerker foran og bak, hvilket gjorde at den føltes noe overstyrt i lav fart. Imidlertid er den lett og presis på styringa, samtidig med at chassiset gir et stabilt inntrykk. I kombinasjon med sporty sittestilling, med godt knegrep rundt den anatomisk formede tanken, byr SV på trivelige sportsegenskaper. Dette underbygges av en presis girkasse og svært gode bremser.

 

Imidlertid er det nettopp sittestillingen som gjør at vi ikke helt lar oss rive med. Selv om ergonomien er noe mer oppreist enn på typiske R-sykler, er den fremdeles så ekstrem at man blir sliten i håndleddene under pen kjøring. Suzuki har tydeligvis forsøkt seg på et kompromiss mellom komfort og sport. I våre øyne er ikke forsøket helt vellykket. På en sykkel som ikke utgir seg for å være en typisk sportsmaskin, kunne vi ønsket å sitte litt mer oppreist. Men det er altså vår personlige smak.

 

En stor og sporty V-twin med gode allroundegenskaper har alltid stått høyt på vår ønskeliste. SV 1000 klarer langt på vei å innfri ønsket. Imidlertid burde sittestillingen vært litt mer moderat, samtidig som girutvekslingen kunne vært litt lavere. Da hadde den gått helt til topps på listen. Da hadde også konseptet passet optimalt til vårt fartsbegrensede veinett.

Pris/effekt/vekt: 149 900 kroner/115 hk/189 kg

+ Sportsegenskaper

- Sportsergonomi

= Sporty allrounder

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!