Da dagens Renault Mégane kom på markedet, fikk den både ros og ris for sitt dristige utseende. Nå er den åpne versjonen kommet, og personlig mener jeg den er en av de mest elegante Renault'ene siden gamle Alpine, selv om bare frontgrillen, lyktene og panseret stammer fra "vanlige" Mégane.

 

Bilen minner litt om Mercedes SLK, og det eneste negative med bilens former er at bagasjerommet er vel langt for å få plass til hele hardtop'en i tillegg til mye bagasje. Men noe må man ofre for 490 liter bagasjeplass i en kabriolet (190 liter når taket er nede). Bakseteplassen er ikke så mye å skryte av, men man kjøper ikke denne bilen som familiebil.

 

Foran sitter man derimot utmerket, med mange innstillinger av setet og høyde- og lengdejustering på rattet. Setene er også senket et par centimeter i forhold til vanlig Mégane for å få en mer sportslig kjørestilling. Den innvendige designen er for øvrig det samme som på de andre Mégane-modellene.

 

Som på sine lukkede modeller har Renault vært usedvanlig flinke med støyisolasjon i denne bilen. Det er litt mer vindstøy enn i en vanlig Mégane, men ikke mye. Det mest oppsiktsvekkende er imidlertid støynivået når taket er nede. Vi kjørte i 130 kilometer i timen på spansk motorvei, og man trengte ikke å heve stemmen for å snakke med passasjeren.

 

Styringen er ikke den mest direkte på markedet, og grunnen er en elektrisk servo som gjør at styringen er latterlig lett i lav hastighet. Ute på veien oppfattes bilen først og fremst som komfortabel, men det er ikke noe problem å dra på litt for den som vil det. Renault har jobbet mye for å ha et stivt chassis på kabriolet'en, og det har de lykkes med.

 

Mégane Cabriolet - eller Coupé-Cabriolét, som den egentlig heter, leveres i Norge med en 1,6-liter på 115 hestekrefter eller en 2,0-liter på 136 hk. Vi har ikke kjørt 1,6-literen, men 2,0-literen imponerte med god turtallsvilje og virker raskere enn tallene (0-100 km/t på 9,9 sekunder). I Spania fikk vi også prøvd bilen med dieselmotor, men vi tviler på at nordmenn kommer til å savne en cab med diesel

 

Stivheten i karosseriet er der ikke bare for å gjøre kjøreegenskapene gode, men også for sikkerheten ved en eventuell rundvelt. Frontruterammen er ekstra forsterket, samt at det finnes to automatiske veltebøyler som er nedfelt inntil man ruller.

 

Det sammenleggbare glasstaket (designet av tyske Karmann) tar bare 22 sekunder å legge ned, og betjeningen er veldig enkel. Bilen er ellers godt utstyrt, med for eksempel elektriske sidespeil, rikelig med oppbevaringsplass og automatisk låsing av dørene.

 

Renault Mégane Coupé-Cabriolet starter på 274 900 kroner for 115 hesteren. Da får du også med manuelt klimaanlegg, seks kollisjonsputer, regnsensor, radio og CD-spiller og automatiske veltebøyler. Med en heftigere utstyrspakke (Dynamique) får du også med elektronisk klimaanlegg, korsryggstøtte, 16-tommers hjul og ratt og girspak i skinn. Vil du ha skinnseter (Privelege) må du legge på 15 000 kroner til. 2,0-literen koster fra 334 900 kroner.

 

Vi tror dette er konkurransedyktige priser, og det skal bli spennende å følge kampen mellom denne bilen og den nye Peugeot 307 CC. Kanskje du har fått noe å tenke på i vinter?

Sportslig

I utgangspunktet skal Ford StreetKa konkurrere med biler som Peugeot 206 CC og Citroën Pluriel, men Ford'en skiller seg ut på et viktig område. StreetKa er nemlig en morsom og sportslig bil å kjøre.

 

Styringen er presis og gir god respons, og understellet er ganske stivt satt opp, men det gjør bilen bare morsommere å kjøre. Verdt å nevne er også at det bare er 2,6 dreininger på rattet mellom fulle rattutslag.

 

I vanlig Ford-tradisjon er girkassen fin og lettsjaltet, men det mest overraskende er kanskje motoren. På papiret virker det ikke så spennende med bare 1,6 liter og 95 hestekrefter. Tallet 12,1 sekunder fra 0 til 100 km/t skremmer heller ikke vannet av noen. Men i praksis virker det som motoren er mye kvikkere. Forbikjøringer går som en lek, og ved å dra på litt på turtallet, kan man nesten tro det er en liten sportsbil man kjører.

 

Sannheten er at det egentlig ikke går så fort, men med taket nede og med bilens fine kjøreegenskaper har man det sabla gøy selv i lave hastigheter.

 

Bilens tøffe utseende kommer fra Italia, nærmere bestemt Pininfarina, som også har designet Ferrari 360 Modena. Vår røde testbil minner nok ikke så mye om en Ferrari, men vekker oppsikt gjør den uansett. Og det er en slik bil som folk blir glade av å se. Spesielt liker vi bakenden på bilen, og utseendet er mye tøffere med taket nede.

 

Det er ingen elektrisk kalesje på Ford StreetKa, men det gjør ingenting. Det er nemlig veldig enkelt å ta taket opp og ned når man først har lært seg prosedyren. Man sitter godt, og plassen er ikke så liten som man skulle tro. Sportssetene, som er standard, gir god sidestøtte, og bak setene finner vi to krom-bøyler som både gjør bilen tøff og sikker.

 

Ettersom StreetKa bare har to seter, har den fått ganske stor bagasjeplass. 214 liter rommer bagasjerommet, så da har du plass til litt feriebagasje for deg og kjæresten. Og skulle du ha med deg et lite barn i stedet for kjæresten, er det enkelt å koble ut kollisjonsputen på passasjersiden.

 

Det er ingen vindskjerm på StreetKa, men den støyer likevel ganske lite. Som for de fleste andre kabrioleter blir kupeen veldig fort varm i kaldt vær.

 

Når det kommer til sikkerhet er StreetKa utrustet med to kollisjonsputer foran, samt på siden. Sidekollisjonsbjelker får du i tillegg til de synlige veltebøylene, samt ABS-bremser.

 

Prismessig konkurrer StreetKa først og fremst mot Peugeot 206 CC. Vi ville nok heller ha valgt en vanlig 206 fremfor en vanlig Ka, men når det kommer til de åpne versjonene blir det motsatt. Med en pris på 241 500 kroner bør den klare å selge.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Fakta Renault Mégane Coupé-Cabriolet

Motoralternativer: 1,6 liter - 115 hk

2,0 liter - 136 hk

Pris: Fra 274 900 kroner

Førsteinntrykk: Godt støydempet helårs cab

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!