Vi fikk utlevert en stasjonsvogn i 1,6 Sport-utgave som testbil, den dyreste og som navnet tilsier mest sportslig anlagte modellen i Lancer-utvalget. Prisene starter på 189 900 kroner for den rimeligste Lancer-versjonen, en 1,3-liter med 82 hk i sedanutførelse. Skal du ha 1,6-liter med 98 hk, som foreløpig er den sterkeste motoren i det norske Lancer-utvalget, må du opp i 205 900 kroner for sedanversjon, mens bilen kommer på 215 900 som stasjonsvogn. Vår testbil koster 225 900 kroner.

 

Med en lengde på snaut 4,5 meter og en akselavstand på 2,6 meter er Lancer relativt voksen rent størrelsesmessig. Innvendig plass er brukbar hvis du tenker på bilen som transport for en familie på fire. Bagasjerommet tar 344 liter under rullegardinet, 591 liter hvis du laster til taket og 1079 liter med baksetene slått ned.

 

Sport-versjonen er ikke bare ytre pynt og fjas. Det er litt av den slags også, men overraskende mye har med veiegenskaper og kjørefølelse å gjøre. Understellet er senket og strammet opp, det er 16-tommers felger med 195/60-dekk, og man har montert et fjærbeinsstag mellom støtdempertårnene i motorrommet. I tillegg har man kastet ut det standard fire-eikersrattet og erstattet det med et behagelig og tøft tre-eikersratt fra Momo. Sånt liker vi.

 

Under panseret skjer det ingen endringer fra standardutgaven. 1,6-literen yter sine relativt beskjedne 98 hk ved 5000 o/m og har et dreiemoment på 150 Nm ved 4000 o/min.

 

Det blir ikke så mye poesi av slikt, og heller ikke våre akselerasjonsmålinger viser så mange sportstendenser. Det er naturlig å sammenlikne Lancer stasjonsvogn med en annen landsmann, Toyota Corolla stasjonsvogn. Når vi henter fram testdataene på den bilen, ser vi at Corollas 110 hk 1,6-liter går vesentlig friskere til verket enn Lancer (se tabell). Girkassen er grei, men motoren er ikke av de mest kultiverte 1,6-literne vi har kjørt. Den blir anstrengt hvis du drar den for langt oppover turtallskalaen.

 

Kjøremessig holder imidlertid Lancer Sport det etternavnet lover. Understellet er stramt, på grensen til stivt, men gir en god følelse og kontroll med bilen. Kjørefølelsen kan absolutt arkiveres under sportslig, men det går imidlertid utover fjæringskomforten og støybildet i lave hastigheter. De som mest skal bruke Lancer'en til rolig kjøring, bør nok vurdere om ikke standardversjonen er grei nok.

 

Vi liker seter og kjørestillingen, mens rattet er godt å holde i og absolutt lever opp til forventningene. Det øker følelsen av kontroll. Imidlertid skulle vi gjerne sett et mer håndfast bevis på kontroll i form av ESP. Men i likhet med andre japanske fabrikker er dette tydeligvis ikke prioritert sikkerhetsutstyr på samme måte som det burde være.

 

Totalt sett gjør Lancer en grei jobb, men det finnes mer kompetente biler i dette prisområdet hvis stasjonsvogn med 1,6-liter er din biltype.

 

terje.bjornsen@hm-media.no

 

Mitsubishi Lancer 1,6 stv. - Toyota Corolla 1,6 stv.

0-100 km/t: 12,1 - 10,7

70-100 km/t 3. gir: 6,2 - 5,5

70-100 km/t 5. gir: 13,7 - 11,1

50-100 km/t 4. gir: 16,8 - 13,1

Støy 50 km/t 4. gir: 64,5 - 62,5

Støy 100 km/t 5. gir: 70,5 - 70

Støy 6000 o/min 2. gir: 72,5 - 72,5

Tekniske data: Mitsubishi Lancer stv. 1,6 Sport

Motor: R4, 1584 ccm

Ytelse: 98 hk - 5000 o/min

Dreiemoment: 150 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 195/60 R16

Egenvekt: 1275 kg

Bagasjerom: 344-1079 liter

Forbruk EU-mix: 0,82 l/mil

0-100 km/t: 12,6 sek

Toppfart: 175 km/t

Pris: 226 000 kroner

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!