MINITEST: SUZUKI SV 650S

NESTEN STOR

Den er alene i mellomklassen om å ha V-twin-motor, hvilket gir den et effektmessig handicap sammenliknet med ”firerbanden”.

Sist oppdatert

Tross det kan Suzuki SV 650S by på ytelser og sportslig kjøreglede som overhodet ikke ligger tilbake for langt sterkere materiell. Dessuten har den altså grove sylindre. Bokstavelig talt to hardtslående årsaker til at smilet fyller hele ansiktet.

 

SV 650 er altså en sportslig mellomklassemaskin. Selv om stilen tenderer mot sportstouring, er sykkelen liten og ergonomien sporty. Følgelig kan komforten oppleves som vel krampaktig hos den mest storvokste delen av MC-befolkningen. Vi som derimot stiller med mer jockeyegnet fysikk, sitter temmelig godt. Selv om styret er lavt og knevinkelen skarp, lar vi oss ikke plage av noen mil i lovlig ly av fartsgrensene.

 

Likevel viser ikke SV hva den egentlig er god for før man inntar en noe mer liberal holdning til skiltingen. I friskt jag på svingete småveier er den virkelig med på notene. Med fin presisjon og nøytral atferd byr den på kjøreegenskaper som rett og slett imponerer.

Livlig V-twin

Det hele suppleres av en livlig V-twin. Tross moderat effekt føles den både sterk og turtallsvillig. Den inspirerer til aktiv kjøring. Sammenliknet med tusenkubikkeren, som vi hadde i hende for noen uker siden, synes vi at SV 650 har en like høy "fun-faktor". Tar man prisen i betraktning er det i hvert fall ingen tvil om hvilken som gir mest underholdningsvaluta for pengene.

 

Men alle medaljer har sin bakside, hvilket også gjelder SV 650. Som nevnt er den liten. I kombinasjon med foroverlent sittestilling har den sine komfortmessige begrensninger, og store førere vil etter hvert oppleve den som litt slitsom. Passasjeren bør heller ikke være altfor korpulent før motoren får vel mye å jobbe med.

 

Betrakter man derimot SV som det den egentlig er - en liten og sporty mellomklassemaskin - kan ikke komforten brukes mot den. Den er bedre enn de mest kompromissløse R-syklene. Og hvis man altså ikke er blant de mest storvokste, har man det faktisk svært bra.

 

Den er ikke på noen måte noen versting, men den byr på egenskaper og ytelser som overgår våre forventninger til en prisgunstig mellomklassemaskin. I det hele tatt har vi stor sans for SV 650S.

Pris/effekt/vekt: 109 900 kroner/70 hk/165 kg

+ Motor/sportsegenskaper

- Liten

= Liten sykkel - stor sjel

 

GODBIT: Med prislapp rett i underkant av 110 000 kroner gir SV 650S mye kjøreglede for pengene. Blant hopen av prisgunstige mellomklassemaskiner er den en sportslig godbit.

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også