Mens 156 var Alfas kompetente utfordrer til tysk bilindustris C-klasse, 3-serie og A4, ble 166 Alfas ikke helt vellykkede utfordrer til E-klasse, 5-serie og A6.

 

Til å være E-klasse- og 5-serie-konkurrent var den akkurat litt for liten, blant annet var akselavstanden en del kortere. Dessuten kom den aldri som stasjonsvogn. Men at bilen var litt mindre, gjorde den særdeles manøvrerbar og ga den en bøtte mer sportslig veifølelse enn de nevnte germanere. Dette var likevel ikke plusspoeng nok for bilkjøperne.

 

Hvis Alfa 166 derimot hadde fått den fronten den har fått nå allerede ved fødselen, kan det hende at flere hadde forelsket seg i den. Nå er vi redd det er for sent med et vakrere ansikt. Dessuten viser bilen allerede noen litt gammelmodige trekk som viser klart at dette er en kosmetikkjobb.

 

Den mest spennende varianten er en t.i.-versjon (Turismo Internazionale), og hos Nuova 166 er den senket 15 mm og er selvfølgelig enda stivere enn 166 Normale (som også er blitt noe stivere). Hvordan senkingen virker på veiegenskapene, er det imidlertid umulig å si noe sikkert om - til det hadde Fiat Auto for få eksemplarer tilgjengelig under prøvekjøringen. Det samme var tilfelle med den nye V6'eren på 3,2 liter. Nesten alle de tilgjengelige bilene hadde dieselmotor - som altså ikke kommer til å stå på den norske importørens program i overskuelig fremtid.

Fort og lydløst

De to nye motorene er den nevnte V6'eren på 3,2 liter og en oppgradert 2,4-liters femsylindret, 20-ventilers diesel kalt 2,4 JTD. Sistnevnte har 175 hk og et dreiemoment på 385 Nm ved 2000 o/min, hvilket er mye fra et såpass lite sylindervolum. Sammen med en sekstrinns manuell kasse går dette svært fort og lydløst for seg. V6'eren er på 240 hk ved 6200 o/min og har et maksimalt dreiemoment på 289 Nm ved 4800 o/min.

 

Den nyeste versjonen av 2,4-litersdieselen leveres også i spann med en helt ny femtrinns automatkasse, som ved hjelp av ytterligere noen elektroniske spissfindigheter har et par nye funksjoner. Blant annet har den en anti-kryp-funksjon som gjør at man kan holde bilen i et fremovergir for eksempel når man venter på grønt lys. Et raskt trykk på bremsepedalen er nok til at bremsene holder igjen bilen slik at den ikke kryper fremover.

 

Denne girkassen forstår også at man kjører i en trang sving når differensialen gir forskjellige hastigheter på drivakslene, og vil da automatisk gire ned. Når man bremser forholdsvis brått, vil systemet automatisk gire ned, slik at man også får en viss motorbremseffekt.

 

Basismodellen i 166-sortimentet er for øvrig fortsatt versjonen med 2,0-liters firesylindret Twin Spark bensinmotor på 150 hk.

 

Det har vært viktig for Alfa å heve nivået - og først fremst den oppfattede kvalitet - i interiøret. Her er forandringene forholdsvis store - og til det bedre. Også 166 kommer nå i tre forskjellige interiørvarianter.

 

Alfa Romeo 166 er fortsatt en fabelaktig velkjørende "liten" storbil - nå i enda større grad enn før. Den norske importøren regner likevel ikke med å få forhandlernes dører rent ned av interesserte, selv om de vil ha biler på lager. Men altså ikke dieseler.

 

seemberg@online.no

 

TEKNISKE DATA NUOVA 166

3,2 V6 24 V - 2,4 JTD 20 V

Effekt: 240 hk/6200 o/min - 175 hk/4000 o/min

Dreiemoment: 289 Nm/4800 o/min - 385 Nm/2000 o/min

Girkasse: 6-trinns man. - 6-trinns man./5-trinns aut.

Lengde x bredde: 472x180 cm

Egenvekt: 1540 kg

Dekkdimensjon: 205/55 R16 - 205/55 R16

Toppfart (fabrikk): 245 km/t - 222-218 km/t

0-100 km/t (fabrikk): 7,4 sek - 8,9 sek/8,9 sek

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!