Det skal ifølge normtallene ikke mer enn 0,42 liter til for å få Yaris'en til å rulle ei mil med blandet kjøring. Det utgjør noe sånt som tre kroner og 50 øre, om man regner det om til penger. Da blir det nesten fristende å tenke liten bil i garasjen utenfor et stort hus på landet.

 

I motsetning til VWs 1,2-liter med tre sylindre benytter Toyota seg av en mer kjent firesylindret pakke på totalt 1364 ccm. Ytelsene er omtrent det samme, med 75 hk som oppgitt effekt på begge to. Toyota har imidlertid hentet ut et dreiemoment som nærmer seg det man får ut av en toliters bensinmotor. Forskjellen er at de 170 Nm du har i denne 1,4-literen, holder seg i en mye større del av arbeidsområdet. Her har du effekttoppen på 4000 omdreininger, mens momentet ligger på topp helt fra 2000 til 2800 omdreininger. Det holder til en toppfart på 170 km/t, og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 12,9 sekunder.

 

Denne motoren kommer i både den vanlige Yaris og i Yaris Verso. Vi prøvekjørte den vanlige modellen. Det er ingen tvil om at dieselmotorenes fordeler også kommer vel så mye til sin rett i småbiler som i de litt større. Momentet i bunnen veier opp for de heller slappe bensinmotorene slike småbiler ofte har. Dermed slipper man å jage turtall til enhver tid, og livet på veien føles mye lettere å leve. Du må selvfølgelig være villig til å godta litt dieselknatring så lenge motoren er kald, men etter en stund blir alt bare godt.

 

Gleden er ikke gratis her heller, noe som i praksis betyr at du må ut med ca. 11 000 kroner mer for en Yaris med dieselmotor kontra tilsvarende bensinvariant. Tar du med annenhåndsverdien i regnestykket, finner du antakelig ut at det ikke er så verst likevel. Du kan få dieselversjonen i kombinasjon med både manuelt gir og automatgir.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Toyota Yaris D4D

Motor: R4, 1364 ccm, D4D

Ytelse: 75hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 170Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 175/65 R14

Egenvekt: 925 - 1035 kg

Bagasjerom: 205/950 liter

Forbruk EU-mix: 0,42 l/mil

0-100 km/t: 12,9 sek

Toppfart: 170 km/t

Pris: 180 000 kroner

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!