DETROIT:

COBRABITT OG SUPERSPORT

Detroit-messen er preget av råskap og store krefter. En reinkarnasjon av Shelby Cobra og Chryslers første supersportsbil noensinne er gode eksempler.

Sist oppdatert

Cobra biter igjen

Ford har reinkarnert GT40. Mustang kommer i ny versjon.

 

Og ettersom Carroll Shelby, legenden bak 60-tallets Shelby Cobra, kom tilbake til Ford i fjor, kommer det ikke som noe sjokk at også Shelby Cobra skal gjenoppstå.

 

Ford Shelby Cobra-konseptet har klare likhetstrekk med den originale Cobra; et markant karosseri med mange elementer fra originalen strukket over en racing-inspirert basis.

 

Kraftkilden er en 6,4-liters V10 med 605 hk og 680 Nm, og med rundt 1500 kg å dra på og ytre mål som omtrent tilsvarer Mazda MX-5, har vi ingen grunn til å tvile på den oppgitte 0-100 km/t-tiden på under fire sekunder.

 

Interiøret er romslig, men spartansk, og preges av en turteller med oppmerking til 10 000 omdreininger og et speedometer gradert til 220 miles (eller 355 km/t om du vil.)

 

Karbonfiber og andre lettvektsmaterialer går igjen over hele bilen, og detaljer som at dørhåndtaket på passasjersiden, sidevinduer og vindusviskere er fraværende sier noe om hvilket inntrykk Ford ønsker at Shelby Cobra skal gi.

 

Det store spørsmålet er selvfølgelig om den vil komme i produksjon. Dersom Shelby Cobra mottar samme overveldende mottakelse som GT-konseptet gjorde, er alt mulig.

Midtmotor-superbil fra Chrysler

Chrysler ME Four-Twelve Concept er navnet på den mest avanserte bilen Chrysler noensinne har bygget. De har hentet elementer fra DaimlerChryslers felles hyller, og etter et års arbeid har de endt opp med et bakhjulsdrevet, midtmotorisert superbil-konsept som skal konkurrere med de beste.

 

Hjertet i konseptbilen er en AMG-utviklet seksliters V12, som med pustehjelp fra fire turboer yter 850 hk. Voksne 1150 Nm er tilgjengelig fra 2500 til 4500 o/min, og med en syvtrinns dobbeltclutch-girkasse - som betjenes med F1-lignende girhendler bak rattet - sprinter den 1310 kg tunge bilen fra 0-60 mph (96 km/t) på fattige 2,9 sekunder. 0-100 mph (161 km/t) tar 6,2 sekunder, og kvartmila 10,6. Topphastigheten er beregnet til 400 km/t, godt hjulpet av et karosseri designet etter mangfoldige timer i vindtunnel.

 

En rekke aerodynamiske virkemidler, dekk i ekstrem profil, et rendyrket racingunderstell og 15-tommers bremseskiver i keramikk-kompositt med seksstemplede kalippere skal bidra til kjøreegenskaper i toppklasse. Og mest spennende av alt er Chryslers ord om at bilen ikke bare er et konsept, men en prototype. Med andre ord hinter de ganske så tydelig om kommende produksjon. Og den skal være klar for testing på vei før sommeren!

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også