Moderne og tradisjonstro Mustang

Ford viste i fjor frem noen konsepter som skulle friste, lodde stemningen og samtidig hinte om hvordan neste generasjon Mustang ville bli seende ut. Viktigheten av å treffe markedet riktig er om mulig enda større for en imagebygger som Mustang enn for en brød og melk-bil, og Fords designavdeling hadde derfor mange ører ute for å fange opp reaksjonene.

 

Nye Ford Mustang er nå klar for produksjon, med en design som bærer med seg mange elementer fra tidligere Mustang-modeller. Bilen har fortsatt stiv bakaksel, og kreftene kommer fremdeles fra enkle motorer med stort slagvolum. Understellet er avansert og påkostet, og ifølge Ford skal nye Mustang ha kjøreegenskaper i verdensklasse.

Mer kraft og bedre plass

Interiøret har fått et realt løft i forhold til forrige generasjon, med mer påkostede materialer og bedre plass enn tidligere. Morsomt - om enn ikke veldig nyttig - er sjåførens mulighet til selv å velge fargesammensetning på instrumentpanelet. Hele 125 farger står til disposisjon, perfekt for å få den rette stemningen...

 

Innstegsmodellen har en fireliters V6 på 202 hk og 318 Nm, og skal få en USA-pris under $ 20 000. For de som ønsker mer effekt vil Mustang GT med en 4,6-liters V8 på 300 hk og 427 Nm være det rette valget.

 

Den nye Mustang'en skal leveres til de første kundene på sensommeren, og en cabriolet-utgave vil følge om ikke så altfor lenge. Samtidig venter vi på sterkere og mer sportslige spesialvarianter av Mustang, og en reinkarnasjon av Cobra-navnet med dertil hørende råskap.

 

Corvette i superbil-klassen.

Sjette generasjon Corvette er også på plass i Detroit. Kortere og smalere enn forgjengeren, mer aerodynamisk enn noensinne, og med et understell fintunet for både sportslighet og en viss grad av komfort skal den være Chevrolets sportsbil-spydspiss i årene som kommer.

 

På tross av mindre utvendige mål, skal den innvendige plassen være så godt som uforandret.

 

Støynivået påstås å være mye lavere enn tidligere, og bensinforbruket skal være blant de bedre i denne klassen.

 

Chevrolet vil med den nye Corvette for alvor ta opp kampen mot de europeiske superbilene, og under panseret finnes en helt ny seksliters V8. Dette er den største og kraftigste standardmotoren noensinne i en Corvette, og 400 hestekrefter og 542 Nm skal gi den en toppfart nær 300 km/t.

 

De første bilene skal leveres til kundene sent i høst, og en toppløs versjon av nye Corvette vil bli vist senere i år.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!