Mercedes-Benz' konseptbil Vision GST - Grand Sport Tourer - ble vist til publikum for første gang i fjor, og skulle være en kombinasjon av alle de ulike familiebil-konseptene. En sedan, varebil, stasjonsvogn og SUV i én og samme bil, med høy komfort og kjøreegenskaper som ikke skulle stå tilbake for noe.

 

Nå skal den altså vises i revidert utgave, og skal vi tro Mercedes-Benz, nærmer den seg nå ferdig produksjonsform.

 

Spionbilder av den virkelige GST

GST skal være den første bilen i en ny underkategori blant Mercedes-Benz' modeller, nemlig R-Klasse. Den skal være en samleklasse for livsstilsbiler, altså nisjemodeller som kommer i tillegg til de vanlige Mercedes-modellene.

Våre spionfotograf-medarbeidere har knipset den nye GST-versjonen under testing, og vi ser tydelig at Mercedes-Benz har tatt i bruk mer konvensjonelle designelementer. Borte er selvmordsdørene og 22-tommerne fra den første konseptbilen, og den fremstår nå som en nærmest produksjonsklar bil.


Mercedes uttaler at GST skal kunne gi opptil seks personer "førsteklasses komfort og plass". Setene kan justeres og flyttes individuelt for best mulig utnyttelse av plassen. De fire bakerste setene kan også legges ned, dersom man ønsker et stort, flatt lasterom.

 

Et panorama-glasstak dekker hele coupéen og bidrar til et lyst miljø med god romfølelse.

 

Hybrid-åtter

Det første GST-konseptet hadde en 5,5-liters AMG-V8. Denne er nå byttet ut med en fireliters diesel-V8 på 250 hk, hentet fra S-Klasse. Den er kombinert med en el-motor på 50 kW, og sammen yter disse 860 Nm.

 

Med firehjulstrekk og den nye 7-trinns automatkassen med knappegiring på rattet gir dette GST toppfart på 250 km/t, og 0-100 går unna på 6,6 sekunder.

 

Drivstoff-forbruket skal være relativt moderat, siden el-motoren automatisk kobles inn ved akselerasjon og småkjøring.

 

Vision GST del 2 får sin premiere på North American International Auto Show (NAIAS) - også kjent som Detroit-messen - 4. til 19. januar 2004. Bilen skal produseres på Tuscaloosa-fabrikken i Alabama, der M-Klasse og sannsynligvis også neste generasjon G-Klasse skal produseres.

 

Produksjonsstart er lagt til begynnelsen av 2005.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!