Før den siste WRC-runden i Wales nå i helgen, var alt åpent. Fire førere skulle kjempe om verdensmestertittelen. Etter at Richard Burns måtte stå over løpet på grunn av sykdom, var det duket for en nervepirrende strid mellom Petter og Citroën-førerne Sébastien Loeb og Carlos Sainz.

 

Allerede på fredagens tredje fartsetappe måtte Sainz bryte, og etter dette var kampen mellom Solberg og Loeb det eneste denne WRC-runden handlet om. Og etter svært jevn kamp, endte Petter åtte sekunder foran Loeb etter fredagens syv fartsetapper.

 

Disse to hadde samtidig opparbeidet seg en klar ledelse over resten av feltet, noe som også skulle prege resten av helgens kjøring.

 

Årets WRC-sesong var den første fulle for Citroën, og de har hatt et klart mål om å sikre seg konstruktør-VM-tittelen. Denne har Peugeot nærmest hatt enerett på de siste årene, med tre titler på rad.

 

Også denne tittelen skulle avgjøres i løpet av helgen, runden ble dermed et prestisjeoppgjør mellom de to franske bilprodusentene. Målet om å kapre tittelen fra erkerivalen kunne derfor føre til stallordre til Loeb om å prioritere å komme helskinnet i mål, fremfor å kjempe om fører-VM-tittelen.

Maktdemonstrasjon

Lørdagens åtte fartsetapper ble en veritabel maktdemonstrasjon fra Petters side, med seier på alle fartsetappene og en stadig økende ledelse til Loeb.

 

Dette på tross av at han i den nest siste etappen ødela styringen, etter å ha truffet et stort hull i veien. Etter siste etappe på lørdag var ledelsen til Loeb økt til 41,2 sekunder, men fortsatt var det rundt 90 km igjen å kjøre.

 

På søndagens første fartsetappe måtte Peugeot-føreren Rovanperä bryte etter tekniske problemer, og dermed var Citroën sikret VM-tittelen for konstruktører.

 

Loeb hadde derfor alt å vinne og ingenting å tape; selv om han måtte bryte, ville sølvmedaljen være sikret, og om han vant ville han bli verdensmester. Duellen mellom Solberg og Loeb ble derfor om mulig enda mer spennende.

 

Med full satsing fra Loeb og mer safe kjøring fra Petter side, ble det etappeseier for franskmannen på søndagens to første fartsetapper, men fortsatt skilte 32,5 gode sekunder før siste etappe.

 

Med vanskelige kjøreforhold og mye som sto på spill, ble det spenning helt til siste sekund.

Ny makt-demonstrasjon

Men ingen kunne tukte Spydeberg-gutten. På tross av alt som hvilte på Petters skuldre, ble den siste fartsetappen enda en maktdemonstrasjon. Han slo Loeb med hele 11,1 sekunder på den korte strekningen, og det var en mildt sagt glad Solberg som kunne bekrefte at han er verdens beste rallyfører!

 

Vi Menn gratulerer Petter Solberg og kartleser Phil Mills så mye med den fantastiske prestasjonen, og vi gleder oss allerede til neste sesong!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

LES OGSÅ:

- Det drypper på klokkeren

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!