206 RC klar for Norge

Toppmodellen i 206-familien, 206 RC, er nå klar for norgeslansering. Dermed er prisen også klar: Den kjøreglade og 180 hester sterke råtassen får en basispris på 319 900 kr.

 

Da får du med dype sportsseter, pedaler og girkule i aluminium, samt skinnratt som standardutstyr.

 

Med herlige kjøreegenskaper, kraftige bremser, ESP (antiskrens-system) og rikelig med airbager er også sikkerheten ivaretatt.

307 CC

Også den linjelekre 307 CC nærmer seg våre veier. Som lillebroren 206 CC, har også 307 CC et nedfellbart ståltak, og i løpet av 25 sekunder er coupé-en forvandlet til en fireseters kabriolet.

 

Vi har alltid hatt sans for 307s kjøreegenskaper, og siden CC er bygget på samme plattform som kombiversjonen av 307, regner vi med at også denne vil bli en kjøreglad bil.

 

Karosseriet er forsterket for å oppnå ønsket vridningsstivhet, og understellet er fintunet for CC-modellen.

 

To versjoner blir tilgjengelige her i landet, og tre motoralternativer:

 

I grunnversjonen kan man velge mellom en 110-hesters 1,6-liter eller en toliter på 137 hk - sistnevnte kan også leveres med Tiptronic-automat.

 

Den mer påkostede varianten får en toliters motor med variable ventiltider, med 177 hk som toppeffekt. Manuell girkasse er eneste mulighet i denne. Toppfart: 225 km/t. 0-100 km/t: 10 sekunder.

 

Med lekker design, et sportslig preg og godt med standardutstyr for både sikkerhet og komfort, skal det bli spennende å se hvilken pris Peugeot setter på bilen.

307 WRC

I WRC står utviklingen aldri stille, og på tross av tidligere suksess er dagens 206 WRC moden for utskiftning. Etter 15 måneders utvikling, nærmer 307 WRC seg startsporet.

 

307 WRC blir en totalt nyutviklet bil basert på 307 CC. En helt ny motor med høyere ytelse over et bredere register skal gjøre den mer effektiv i løypa.

 

Så gjenstår det bare å se om vi kan få WRC-styling som opsjon til 307 CC.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!