Spesielt innvendig er bilen nå mer i takt med tiden og ikke minst med resten av søskenflokken.

 

Det hersker vel liten tvil om at kompetente S60 har gjort sitt til å marginalisere S80 i den ene enden av prisskalaen og at motebilen XC90 er like effektiv i den andre. S80 har falt mellom to stoler, men nå ønsker Volvo at bilen skal få en ny vår.

Cruiser

S80 har ikke endret karakter. Det er fortsatt en bil som tiltaler de som legger an til en sedat kjørestil. Ikke det at S80 har dårlige veiegenskaper, men følelsen i bilen signaliserer at dette er en vogn som best liker seg i behersket cruise-modus.

 

Som i de fleste Volvo'er sitter du svært godt og bilen egner seg glimrende på langtur. D5-modellen med 163 hk common rail dieselmotor understreker dette inntrykket. Motoren trekker solid fra lave turtall, og er sammen med en behagelig automatkasse med på å understreke inntrykket av laidback cruiser.

 

Den koster godt unna uten at du behøver å mase med høye turtall eller unødvendige kickdown-manøvre. Litt av det solide komfortinntrykket ødelegges av en del motorstøy ved lave hastigheter (opp til ca. 60-70 km/t) og noe hjulstøy.

 

Volvo S80's sterkeste side er prisen. Sammenliknet med tilsvarende modeller fra de tyske prestisjeprodusentene er det en merkbar prisdifferanse. Den kan jo med fordel brukes på utstyrssnadder.

 

Men fortsatt tipper vi den sterkeste konkurransen vil kommer fra Volvos egen S60. Til tross for forbedringene av S80, kjennes S60 som en mer attraktiv bil i det store og hele. I D5-versjon er den eksempelvis rundt 40 000 rimeligere enn S80.

 

VOLVO S80 D5 AUTOMAT

Motor: R5, 2401 ccm

Ytelse: 163 hk

Dreiemoment: 340 Nm - 1750 o/min

Dekkdimensjon: 205/65-15

Egenvekt: 1570 kg

Bagasjerom: 440 liter

Forbruk EU-mix: 0,77 l/mil

0-100 km/t: 10,2 sek (fabrikk)

Toppfart: 210 km/t

Pris: 480 000,-

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!