Hvis du liker små biler med personlighet og en liten porsjon fransk sjarm, bør du føre Citroën C2 opp på handlelisten. Vel å merke hvis du har særdeles små behov for å medbringe bagasje.

 

Citroën har designet C2 som en mini-variant av C3, og nettopp fordi den er bygget på samme plattform er 60 % av komponentene de samme. For eksempel er dashbordet hentet over, tilsynelatende umodifisert. Dermed synes Citroën å oppnå det viktigste ved en slik bil - nemlig å få prisen ned på et nivå som står i forhold til størrelsen.

 

Citroën C2 er i beste fall en fireseter, hvor alle fire setene kan forflyttes i lengderetningen. Forsetene er komfortable, baksetene kan neppe beskrives på samme måte - de er tynne og forholdsvis harde, men har den fordelen at de lett kan klappes sammen, noe som trolig er et større aktivum i en bil i denne klassen enn komfort. For med baksetene klappet sammen gir de mulighet for frakting av en vaskemaskin eller et kjøleskap. Innenfor en total lengde på 3,66 meter, er dette egentlig fabelaktig fleksibilitet.

Tøft ytre

I tillegg ser bilen ganske tøff ut, og den kan leveres med maskineri som bekrefter utseendet. PSA Peugeot/Citroën har en mengde små motorer fra 1,1 liter og oppover, så man kan selvsagt la det tøffe utseendet være en maske.

 

Dieselen på 1,4 liter og 68 hk (50 kW), men med masse dreiemoment, er nok et bevis på at en økonomisk bil ikke behøver å være treg eller kjip. Tvert imot er den livlig uten støy. Den elektrohydrauliske styreservoen gjør imidlertid styringen litt for lett, den er perfekt i byen, men litt for vag ute på landeveien. Fjæringen er typisk moderne fransk, det vil si en nær perfekt blanding av komfort og gode kjøreegenskaper. Sistnevnte holder mål selv med basismodellens dekk av dimensjon 175/65 R 14.

 

Men C2 kommer også i en variant med skyhøy Vi Menn-faktor. C2 VTR kommer med PSAs for øvrig glimrende 16 ventilers 1600-motor på 110 hk (80 kW). Den kommer bare i kombinasjon med Citroëns SensoDrive giringssystem, og er følgelig uten clutchpedal og med pakker under rattet, omtrent som Alfas Selespeed-system. Imidlertid kan system med hell kjøres helautomatisk, og hvis man legger ned blyfoten drar det 6200 omdreininger før automatikken girer. Hver gang! Men det kan også kjøres økonomisk - med behersket høyrefot skifter systemet opp ved 2500 omdreininger. Med stivere fjæring enn de øvrige versjonene av C2, og med 195/45 R 16 skotøy, er dette blitt en fabelaktig kjørebil - selvsagt med en viss reduksjon av komforten. Men hvem bryr seg vel om det i en slik bil?

 

VTR-versjonen er altså basis for Citroëns satsing i "juniorklassen" i rally, Super 1600. Citroën venter bare på å få den homologert.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!