Den opprinnelige Hummer, H1, fikk bokstavelig talt en pangstart, da den kom rett etter Gulfkrigen.

 

 

Godt hjulpet av Hollywoodfilmer og enkelte filmstjerners forkjærlighet for bilen, kom både kultstatus og marked raskt på plass.

 

 

H1s suksess banet vei for en mindre og mer sivilisert modell, og i 2000 ble lillebror H2 lansert.

 

 

Et pickup-konsept av H2 ble vist allerede i 2001, men først nå er den klar for produksjon.

 

 

Som seg hør og bør for en såpass spesiell bil, er SEMA-showet som pågår i Las Vegas i disse dager arena for lanseringen. Bilen skal være i salg om et års tid.

 

 

Det kommer vel ikke som noen overraskelse at Hummer velger sin egen versjon av SUV-begrepet for denne modellen - Hummer H2 Sport Utility Truck er det fulle navnet.

Open air og lukket plan

Det store lasteplanet skal gjøre hverdagen lettere for de som har behov for å frakte større ting enn de man får puttet bak i en kombi-H2.

 

 

Den bakre veggen i kupéen kan legges ned. Når man så feller ned baksetet, har man plutselig et bagasjerom med 180 cm lengde og 120 cm bredde. Og ikke minst ubegrenset høyde.

 

 

Ønsker man å dekke til det man frakter, kan man velge en soft- eller hardtop til lasteplanet.

 

 

Hummer har også benyttet anledningen til å friske opp H2 innvendig. Den virker nå mer gjennomtenkt og helhetlig, med blant annet mer påkostede materialer og større muligheter for ekstrautstyr.

 

 

 

Flytting av baksetet har også gitt bedre plass og komfort der bak, i tillegg til fleksibiliteten det nedfellbare baksetet gir.

 

 

Med åpen bakvegg kan det sikkert bli luftig nok under kjøring, men ønsker man mer vind i luggen, kan man velge "o pen air": Ett enkelt knappetrykk åpner alle vinduer pluss det enorme soltaket.

 

 

Hummer sier ingenting om prisen på H2 SUT. Storebror H1 er dyrere i lukket versjon enn åpen, og vi ser ikke bort fra at samme prispolitikk vil smitte over til H2. Men rimelig blir den nok fortsatt ikke.

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

LES OGSÅ:

- Hummer for folket?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!