Da Durango ble lansert i 1997, var den omtrent alene på markedet for fullvoksne SUV-er. Siden den gang har både markedet og ikke minst konkurransen økt betraktelig.

 

Nye Durango er derfor etterlengtet hos Dodge. Med et tøffere utseende, mer motorkraft, bedre plass til folk og fe og kjøreegenskaper som ifølge Dodge skal være SUV-verdenens beste, er målsettingen om å bli en bestselger klar.

Større og bedre på alt

Durango er bygget som en SUV fra grunnen av, på et helt nytt chassis, unikt for denne modellen. Dette skal gi den mye bedre kjøreegenskaper både på vei og i terrenget, samtidig som økt akselavstand og omorganisering av drivlinje og andre komponenter gir bedre plass.

 

God plass er et sentralt salgsargument - Durango er større både i lengde, høyde og bredde enn forrige modell, og skal svelge unna mer enn alle konkurrentene.

 

Lasteevnen er også økt, og den kraftigste versjonen kan nå trekke rundt fire og et halvt tonn. Og med et fleksibelt interiør med syv sitteplasser fordelt på tre rader skal den kunne dekke de flestes behov.

 

Under panseret er det selvsagt også store ting på gang. Man kan velge mellom en stor V6, en stor V8 og en enda større HEMI-V8 (på 5,7 liter og 345 hk) - alle burde ha kraft nok til å dra på den økte lastemengden. Både drivstoff-forbruk og utslipp skal være redusert i forhold til forgjengeren.

Økt kvalitet

Durango skal by på topp kvalitet, både opplevd og faktisk. Omfattende kvalitetstesting underveis i produksjonen skal luke ut uønskede elementer, og interiøret har fått et realt løft for å gi den rette følelsen av luksus og komfort. Listen over standardutstyr er omfattende, og store muligheter for personlig tilpasning i form av ekstrautstyr og spesialmodeller gjør at også individualistene kan få det som de vil ha det.

 

Dette, i kombinasjon med de forfinete kjøreegenskapene, skal fjerne fordommene mot store SUV-er og gi Durango en ny og større kundegruppe enn tidligere.

 

Durangos primærmarked skal være aktive familier med romslig økonomi, som bruker valg av bil for å symbolisere nettopp dette. Durangos utseende vil nok sørge for å formidle budskapet. Så gjenstår det bare å se hvordan Durango passer inn i vårt spesielle avgiftssystem.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!