Fra før av finnes Speedster med en 2,2-liters sugemotor som yter 147 hk. I et racingrigget badekar som veier 870 kilo er det mer enn nok til å få hjertet til å banke i takt med stemplene som farer sylinderveggimellom bak ryggtavla.

 

"Mykje vil ha meir," sies det, og nå har Speedster kommet i en ny versjon påmontert tolitersmotor med pustehjelp. Og der Speedster var kilen, er Speedster Turbo i tillegg blitt nifs. For når 200 hk høgger tak i bakdekkene, og elektroniske støttehjul er absolutt fraværende, skal du faktisk vite hva du gjør og ikke gjør med gasspedal og ratt. Og her ligger jo faktisk noe av sjarmen. Dette er dæggern døtte ingen hårføner av en frisør-kab!

 

Bare det å komme inn i en Speedster krever en viss kroppslig elastisitet. Såfremt du ikke vet hvordan man bestiger en slik minimalistisk asfaltslikker. Stående inn, og la kroppen skli på plass. Verre kan det være å komme ut. Men er du først fastlåst i bøttesetene, haster det sjelden med det.

 

Turbo-utgaven har lagt på seg. Egenvekten er gått opp fra 870 til 930 kilo. Noe av vektøkningen kan du se i form av ekstra spoilere foran og bak. Ellers har "fettet" som vanlig lagt seg på midten. Speedster Turbos midtplasserte motor er av støpejern og veier 21 kilo mer enn aluminiumsmotoren i normalutgaven. Andre kilo er kommet til via et nytt eksosanlegg, ny radiator etc.

 

Vektøkningen gjør selvsagt at kraft/vekt-forholdet ikke er økt så mye som 53 ekstra hk kunne forlede en til å tro. Men likevel - både effekt og moment er merkbart forbedret. 0-100 km/t går nå ett sekund kjappere, og vi lover at 4,9 sekunder sitter som en halvtimes sportsmassasje i ryggtavla! Opplevelsen ledsages av en metallisk klikk-klakk-presis femtrinns manuell girkasse og lydtuning med wastegate-snatring. Rene lykkepillen!

 

Toppfarten får vi rimeligvis ikke prøvd. Men det er ikke i toppfarten gleden over å kjøre Speedster Turbo ligger. Det er i den presise styringen, de kontante bremsene, akselerasjonen ut av svingene. Dette er en bil du ikke trenger å bryte loven for å nyte. Finn bare de rette strekningene.

 

Speedster Turbo er en enmannsrakett og ingen bil for romantiske parutflukter. Den svært så begrensede bagasjeplassen - nok til toalettsaker og godt humør - bare understreker dette. Plassen er for øvrig ytterligere begrenset av en CD-skifter. CD-skifter? Hør her Opel - dette er ikke en bil man spiller musikk i! Her skal bare mektige motorvræl og ens egne lykkelige knis få trommehinnen til å bevre.

 

 

Tekniske fakta

Motor: 1998 ccm med turbo

Ytelse: 200 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 250 Nm - 1950 til 5500 o/min

Egenvekt: 930 kilo

Forbruk EU-mix: 0,85 liter/mil

0-100 km/t (fabrikk): 4,9 sek

50-100 km/t 4. gir: 6,0 sek

70-100 km/t 3. gir: 2,6 sek

70-100 km/t 5. gir: 5,1 sek

Toppfart: 243 km/t

Pris: 546 000,-

+ Pur kjøreglede

÷ Lite bagasjeplass

= Kjapp egotripp

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!