Mazdas Ibuki-konsept:

MX-5-ETTERFØLGEREN?

15 år gamle MX-5 er fremdeles konkurransedyktig, men tiden er snart inne for avløsing. Ibuki-konseptet bærer arven videre, fortsatt med fokus på kjøreglede.

Sist oppdatert

Da MX-5 ble lansert i 1989, var den en moderne gjenfødelse av 60-tallets rimelige og kjøreglade roadster. 680 000 eksemplarer har blitt solgt, og det kvalifiserer til oppføring i Guinness' Rekordbok som den mestselgende åpne toseter gjennom alle tider.

 

Nå nærmer det seg altså en utskiftning av MX-5, og på Tokyo-utstillingen viser Mazda et konsept som tydelig har dette som mål. Ibuki - som på japansk betyr "å blåse nytt liv i" - bygger på samme grunntanke som MX-5: en enkel, liten og lett bakhjulsdrevet roadster, med fokus på kjøreglede.

 

Større akselavstand, kortere overheng foran og bak, og vekten konsentrert rundt bilens sentrum og så lavt som mulig er noen av ingrediensene i Mazdas Ibuki-oppskrift.

Front-midtplassert motor

Motoren i Ibuki er, som i Mazda RX-8, front-midtplassert, altså foran torpedoveggen men godt bak forakselen. Sammenlignet med MX-5 ligger motoren hele 40 cm lenger tilbake; en del av den stikker faktisk gjennom torpedoveggen og gjemmes kun av dashbordet.

 

Alle andre større komponenter er også plassert godt innenfor bilens aksler; blant annet sitter radiatoren i bakkant av motoren, og air condition-systemet og bensintanken er plassert bak setene.

 

Den store "myke sonen" i fronten gjør at Ibuki takler de strenge sikkerhetskravene for sammenstøt med fotgjengere som en del amerikanske delstater er i ferd med å innføre. Fører og passasjer skal også sitte trygt, gjennom integrerte veltebøyler og store deformasjonssoner.

Lett, men vridningsstiv

En roadster skal være lett, og med blant annet skjermer, panser og dører i plast, og utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektsmaterialer er Ibuki tro mot tradisjonene. Grunnstrukturen er enkel og vektbesparende, men ifølge Mazda er den også svært kraftig, og Ibuki skal være like vridningsstiv som en lukket bil.

 

Ibuki er kun et konsept, men Mazda uttaler at den "viser minst 20 prosent av det MX-5-etterfølgeren skal være", hva nå det måtte bety. Grunntanken om en lettvektsroadster med masser av kjøreglede er de i hvert fall enige om.

 

Produksjonsmodellen kommer i salg i 2005.

 

[email protected]

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 29/10 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også