Når jeg ved flere anledninger har holdt fram BMWs nyeste 3-liters sekser på 231 hk som den nydeligste motoren man kan få uten resept, betyr ikke det at jeg misliker BMWs øvrige seksere. Sekserne fra BMW - og de kommer heldigvis bare i rekke - er bilindustriens svar på champagne. 3-literen er svaret på Dom Perignon.

 

Men det er klart at 2,5 literen ikke helt kan måle seg med Dom Perignon. Og 39 hk i manko, for ikke å snakke om 55 Nm ditto, er en del. Koblet til en 5-trinns automat mister man enda litt mer muskler til bakhjulene. Målt i akselerasjon fra 0-100 betyr det en reduksjon på mellom 1,5 og 2 sekunder.

 

Men så er spørsmålet: Gjør'e no'?

 

Ja, litt. Men forbausende mye mindre enn mistenkt. For det som virkelig betyr noe er at Z4 i utgangspunktet har et gnistrende fint chassis. Det er stivt. Veldig stivt til åpen bil å være, og hjulopphenget - for det meste tilpasset 3-seriemekanikk - gjør en enda bedre jobb under en Z 4 enn under en 3-serie.

 

Styring og veifølelse er slik BMW gjør det når de er på sitt beste - noe de for så vidt er bemerkelsesverdig ofte. Z4 har elektrisk servostyring, og den bidrar til å gi en fabelaktig respons fra hjulene.

2,5 l holder

Men altså, som du skjønner, svaret er ja når spørsmålet er hvorvidt det holder med en 2,5-liters motor i Z4. Det er lite som sladrer om at det "mangler" 39 hk og 55 Nm. Selv audioingeniørene som har hatt ansvaret for den rette lyden har åpenbart vært ute etter å unngå forskjeller mellom 2,5- og 3-liters motor. Hør på lyden fra disse motorene montert i en 3-serie og deretter i Z4, og du er villig til å avlegge ed på at det ikke kan være de samme motorene. Men det er det. Motorstyringen er ikke en gang så mye endret på at effekter og dreiemoment kommer med andre turtall.

 

BMW Z4 er liten og vakker. Interiøret er enkelt, og

fritt for treplanker og annen pynt.

Det jeg har mer problemer med å akseptere, er automatkassen. I utgangspunktet foretrekker jeg å gire en slik bil selv, det er derfor jeg eventuelt ville ha en slik bil. Og BMWs sekstrinnskasse, som er standardutstyr i Z4, er en slik klikk-klakk-innretning som man bruker mye mer enn man egentlig har behov for, bare fordi det gir en viss tilfredsstillelse.

Måtte tenke

Automatkassen kommer med Steptronic, som for øvrig etter denne observatørs mening går den gærne veien - bakover er opp og fremover er ned. Det var jo nødvendig å tenke, og det er smertefullt. En annen sak er at Steptronic-systemet aldri lar en glemme at det sitter en konvensjonell automatkasse nedi der, som gir akkurat den strikkeffekten man ikke ønsker seg i en roadster.

 

Vi har omtalt Z4 flere ganger tidligere, men alt har hittil vært basert på kjøring i utlandet. La det være helt klart at Z4 også gir en særdeles stor grad av kjøreglede i Norge. Man må bare finne veiene hvor svingene er brå nok og kommer tett nok. Og da er det brillefint å spare en haug kroner - ikke mindre enn kr 135 000 (!!!!) - og ha det enda litt mer gøy under fartsgrensene. Det er dessuten i tillegg nok en lett begrensende faktor involvert, og det er at 2,5-litersversjonen leveres standard med noe mindre heftig skotøy enn 3-literen. 225/50 R 16 V på 7J x 16-felger på 2,5-literen mot 225/45 R 17 W på 8J x 17-felger på 3-literen.

 

Jeg ville altså absolutt ikke ha bladd opp de ekstrakronene som skal til for å få automatgir. Itte på vilkår! Da hadde jeg heller bladd litt i BMWs felgkatalog og brukt noen kroner på det. De har mange lekre felger til Z4!

 

Tekniske data:

Motor: Rekke seks, 2494 cm3

Effekt: 192 hk (141 kW) v. 6000 omdr.

Dreiemoment: 245 Nm v. 3500 omdr.

Dekk: 225/50 R 16 V

Egenvekt: 1365 kg

0-100: 7,5 sek

Toppfart: 227 km/t

Pris: 459 000,- +

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!