Det er nesten vanskelig å fatte at DB7, den mest suksessrike Aston Martin noensinne, er blitt 10 år gammel. Det er faktisk solgt flere DB7 enn av alle foregående modeller til sammen.

 

Det er riktignok bare tre år siden V12-motoren ble klemt inn, nær sagt med skohorn. Endelig fikk bilen fartsressurser som sto i stil med de yppige formene. DB7 V12 Vantage var navnet.

 

Nå er Vantage oppgradert til GT-spesifikasjoner. Personlig finner jeg navngivningen litt forvirrende. Historisk har nemlig toppversjonene fra Aston Martin hett Vantage, ikke GT. Kanskje er jeg en gammel grinebiter, men jeg foretrekker faktisk Vantage. GT-betegnelsen er etter hvert så utvannet at nær sagt alt fra VW Lupo og oppover kan kalle seg det.

Som å forandre Mona Lisa

Å klusse med Ian Callums originale DB7-design er som å prøve å forbedre Mona Lisa. Det kan bare ikke gjøres. Selv om luftehullene med nettinggitter i panseret er greit, ser den matchende grillen i denne testerens øyne ut som om den er levert av en lokal bakgårdstuner.

 

De nye femeikers 18-tommersfelgene, som gjør plass for større Brembo-bremser, kan jeg derimot leve med. Disse bremsene og den lille spoilerleppa bak hinter om bilens potensial.

 

V12-maskinen, utviklet av Cosworth, er en verdig rival for nær sagt enhver italiener. Oppjustering av motorstyringen har økt effekten med 20 hk til 440. Kanskje ikke noe skremmende sprang, men kombinert med en lavere sluttutveksling er det nok til å bringe bilen opp i den eksklusive "911-kverke-klubben". Tiden for 0-100 km/t kryper nemlig under 5 sekunder, og toppfarten ligger tett oppunder 300.

 

Likevel, den største forandringen for både fører og kanskje spesielt tilskuere er eksosventilen fra Vanquish. Den lokker fram de mest fortryllende motortoner så snart turtallet er på vei opp.

 

Andre viktige forandringer er en AP Racing clutch, og ikke minst modifiseringene av understellet, utviklet av tidligere Lotus F1-fører John Miles. Kortere fjærer, ny dempersetting og stivere bussinger i hjulopphenget og i opphenget av styringen gir økt respons og feedback.

Fullblods GT

Det hele summerer opp til en fullblods GT-vogn. Legg ut på din favorittlandevei, nyt draget i mellomregisteret, og du vil lure på hvorfor Aston Martin utstyrte bilen med stereoanlegg. Slå det av, og nyt den lokkende lyden. Ganske snart vil du nærmest være forhekset og la pedalen vandre stadig lenger ned i teppet. Det presise girskiftet bidrar til å toppe opplevelsen.

 

Når du begynner å stå på i svingene, verdsetter du virkelig DB7s modning. Bilen styrer presist inn, og antispinnsystemet tillater akkurat nok hjulspinn før det blander seg inn i leken. Slå det av, så kan du la hekken drifte i lett kontrollerbare sladder.

 

Likevel er ikke DB7 GT så kompromissløst sportslig at den er en plage å kjøre rolig i. Dualiteten mellom komfort og sport er en av bilens mange eksellente egenskaper.

 

Er det i det hele noe å sette fingeren på, må det være at snuten har en tendens til å knele litt vel mye under bremsing. Eller er det bare jeg som kjører så fordømt fort?

 

Selv om det har tatt Aston Martin et tiår å nå den ultimate DB7, har det vært verdt å vente på. Det lover også svært godt for dens etterfølger, som slett ikke er langt unna.

 

Tekniske data

Motor: V12 - 5935 ccm - 48V

Ytelse: 440 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 556 Nm - 5000 o/min

Dekkdimensjon: 245/35 R18 foran, 265/30 R18 bak

Egenvekt: 1622 kg

Bagasjerom: 180 liter

Forbruk EU-mix: 1,99 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: "under" 5 sek

Toppfart: 298 km/t

Pris: Ikke fastsatt

I Norge: På bestilling

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!