Nye Opel Astra vises offentlig første gang på bilutstillingen i Frankfurt, men vi har allerede beskuet den nye bilen. Og, ja - vi kan skjønne at Opel-designerne, med Friedheim Engler (se bildet under) i spissen, er stolte.

 

Konseptet følger den klassiske Golf-malen. Den nye modellen vokser heller ikke av betydning utvendig, men innvendig er den blitt noen viktige cm rommeligere på strategiske steder.

 

Tredørsversjonen får et selvstendig, coupéaktig design, mens den nye stasjonsvogna får lengre akselavstand og bør bli virkelig rommelig - den lanseres neste år.

Rikholdig motorutvalg

Motorutvalget spenner fra 1,4 (90 hk) via 1,6 (105 hk), til toliters turbomotorer på 170 og 200 hk. Dieselalternativene kan være verdt å merke seg. En 1,7-liter finnes både med 80 og 100 hk, men den mest spennende er utvilsomt den nye 1,9-literen med 150 hk og 315 Nm dreiemoment.

 

Av tekniske finesser trekker Opel fram lysteknologi (Bi-Xenon og kurvelys), underholdningsenhet med DAB-radio og MP3-spiller, og ikke minst elektronisk demperkontroll - alt er riktignok ekstrautstyr.

 

Nye Astra settes i produksjon i januar 2004, og er ventet til Norge i mars.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!