STYLING:

 

Kandidat nummer 1:

Navn: Andreas Vaa

Bil: Toyota Supra

 

Det er ingen tvil om hvor Andreas Vaa har fått inspirasjon til å style denne Toyota Supra'en fra 1995. Bilen er nesten identisk med en av bilene i den første "The Fast & The Furious". Styling-kit'et er fra Velside og inneholder frontfanger, sideskjørt og nedre del av støtfangeren bak. Den store vingen er fra APR, og de fete 19 toms felgene kommer fra Superstar. 5 toms eksospotte fra Tanabe Racing gjør også sitt til at bilen vekker oppsikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innvendig er det ikke gjort så mye ennå, men Andreas har i hvert fall montert Greddy-målere for turbotrykk, oljetrykk, oljetemperatur og eksostemperatur. Det justerbare senkesettet fra H&R gjør at bilen fungerer godt i praksis, og under panseret er det også gjort en del modifikasjoner på rekkesekseren. Eksosanlegget (Tanabe), intercooleren (Greddy) og oljekjøleren (Trust) gjør at bilen har rundt 500 hester med 1,5 kilo i turbotrykk. Til neste år er målet 700

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 1

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

Kandidat nummer 2:

Navn: Ingar Byman

Bil: Mercedes 190

 

Bilen til Ingar er egentlig en Mercedes 190 fra 1984, men det er det ikke lett å se. Fronten minner mest om en C180, mens bakenden minner om nye CL 600. Til sommertreffet på Rudskogen hadde Ingar bygd om frontfangeren slik at den ble enda tøffere. 265 dekk bak og bremser fra AMG var også på plass. Forskjermene har Ingar laget selv, og de er satt sammen av skjermer fra C-klasse, E-klasse og 190. Selve hjulbuene er høyere enn originalt,og til og med dørene er modifisert for at alt skal stemme.

 

 

 

 

Under panseret sitter det en treliters sekser fra en eldre SL som med en heftig turbo yter rundt 350 hester. Målet til neste år er over 500. Veltebur og racingstoler er også montert, så når alle hestene er på plass får vi nok se hvor godt bilen fungerer på banen.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 2

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

 

Kandidat nummer 3:

Navn: Norsk Bildelsenter

Bil: Volkswagen Passat

 

Denne bilen er det ingen privatperson som eier, men vi synes den er så heftig at den likevel fortjener en plass blant finalistene. Det er Pål André Fredriksen og Fredrik Tangen som har bygd bilen for å promotere sin arbeidsgiver. Litt skuffende er interiøret originalt i bilen, men utvendig skiller den seg så absolutt ut. Frontfangeren, forskjermene, kanalskjørtet, hjulbuene bak og hekkskjørtet er nytt. Det er også montert et falskt luftinntak på taket, en stor bakvinge, 4,5 toms eksos og blått neonlys under bilen.

 

 

 

Justerbare dempere fra KW og 330 millimeters bremseskiver foran sørger for at bilen fungerer godt i praksis også. 225/35/18-dekkene sitter på noen heftige BBS Le Mans-felger, mens sporvidden er økt med 30 millimeter for at hjulene skal fylle de romslige hjulbuene. Motoren er standard bortsett fra nytt eksosanlegg og annet luftfilter.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 3

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

Kandidat nummer 4:

Navn: Anders Fleischer

Bil: BMW 520

 

BMW'en til Anders Fleischer fra 1989 er "meeeget lat". Men selv med lat motor er denne bilen en av finalistene i stylingklassen. Dette er en bilstereo-bil, men den er så gjennomført at den helt klart er blant de best stylede bilene i landet. Kicker-bilen har krevd over 6000 timer og fire år å få ferdig.

 

 

 

 

 

 

 

Absolutt alt innvendig er bygd om og lakkert eller trukket i skinn. Recaro-stolene er kanskje det mest sportslige i bilen, og stereoanleggene fra Kicker og Pioneer er selvsagt av beste sort. Karosseriet er noe breddet og alle emblemer er fjernet. Også bensintanken er flyttet for å få lavere gulv i bagasjerommet

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 4

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

Kandidat nummer 5:

Navn: Lars Harlem

Bil: Subaru Impreza WRX

 

Petter Solbergs Subaru er selvsagt å finne på Gatebil-treffene også. Denne bilen er USA-inspirert med JUN front og lyktespoilere, C-west sideskjørt og grill, APR karbonvinge og karbonfiber panser.

 

Motoren har fått større turbo fra Greddy, intercooler fra Greddy og i tillegg til HKS styreenhet, Blitz luftfilter, nye plugger og en rekke andre ting er effekten på rundt 300 hester.

 

 

 

 

Understellet består av H&R justerbare dempere, EBC skiver og klosser, APR stabstag, mens Pirelli 215-dekkene sitter på 7,5 toms BK racing felger. Kanskje stylingen er noe å tenke på for teamet til Petter Solberg?

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 5

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kandidat nummer 6:

Navn: Reidar Elvsveen

Bil: Toyota Supra

 

Toyota Supra er en populær bil på Gatebil, og denne er en av dem som skiller seg mest ut. Over en million kroner er brukt for å få denne bilen så rå som den fremstår i dag. Bilen er fra 1995, og det meste som kan bygges om er bygd om. Under panseret sitter det nå 800 hester etter at en Inovative GT80 turbo ble installert. Det neste målet er å øke turbotrykket til 2,8 kg og da håper Elvsveen på 1000 hestekrefter. Enda mer blir det når lystgassen er montert

 

 

 

 

Interiøret kommer fra Recaro og er helt nytt med firepunkts seler og alt som hører til. TV med DVD er også montert. Styling-kit'et kommer fra Top Secret og består av fronten, panseret og sideskjørtet. Vingen kommer fra TRD (Toyota Racing Developments). 285/35/19 bak sørger for festet

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 6

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

Kandidat nummer 7:

Navn: Runar Jensen

Bil: Volkswagen Polo

 

Runar Jensen orker nesten ikke å si alt han har gjort med sin kjære Polo 1,3 fra 1988. Han har med andre ord gjort det meste som er mulig med en slik bil. 1,3 liters motoren har fått turbo, racingclutch, nytt luftfilter, eksosanlegg og mye mer som gjør at den nå yter 173 hester. Men mer skal det bli når lystgass og større turbo blir montert.

 

 

 

 

 

Understellet stammer fra en Polo fra 1992, mens spesialbestilte støtdempere fra Koni sørger for veigrepet. Bilen er senket 100 millimeter foran og 80 bak, og skjermene er dratt maks ut for å få pass til de fete hjulene. Fronten er en såkalt Derby som bare ble laget mellom 82 og 83, mens RS-fangeren stammer fra Dietrich. Innvendig er det veltebur og racingstoler og til og med dashbordet er nytt. Et eksempel på hvor mye som er gjort med denne bilen er at taktrekket er sydd om. Det tok 14 timer å montere

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 7

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

Kandidat nummer 8:

Navn: Einar Steffenrud

Bil: Mazda RX-7

 

Denne RX-7'en fra Crazytuning skulle man tro hadde en 9-liters motor på grunn av formen på panseret. Men det sitter bare en torotor 1,3 liters wankel-motor under panseret. Panseret er tilpasset den forrige motoren da racerfører Kenneth Moen hadde bilen. Det er for øvrig Kenneth som har lakkert flammene på siden også.

 

Styling-kitet kommer fra Welside, og vingen fra Mazdaspeed. Superstar krommet felger betyr mye for utseendet på denne bilen. 275/30/19 bak og 245/35/19 foran. Innvendig er det montert et veltebur, mens originalstolene nesten ser ut som racingstoler.

 

 

 

Anlegget er også en stor del av denne bilen: Phoenix Gold forsterker, Clarion spiller, tre Boston 8-toms basere, to treveis Boston høyttalere bak og et Boston frontsystem. Denne bilen både høres og synes!

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 8

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

 

Kandidat nummer 9:

Navn: Peik Helly-Hansen

Bil: Audi TT

 

Denne TT'en fra 2000 er veldig elegant stylet. Motormessig er det ikke gjort så mye bortsett fra et APR-system som øker turbotrykk i tillegg til at Peik har byttet ut eksosanlegget og luftfilteret. Justerbart H&R senkesett og 275/30/19 dekk bak er også med på å gjøre denne bilen spesiell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men det er først og fremst stylingen som er oppsiktsvekkende. Fronten heter GT2 og kommer fra Dietrich, mens bakvingen og sideskjørtene kommer fra Rieger. Bakrutedeksel og tonede ruter, krommet felger i tillegg til et 2,5 toms eksosanlegg gir også bilen et spesielt preg. Bilen har også et multimedieanlegg fra Alpine med både X-box og DVD. Drage-dekoren kommer fra et firma i USA.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSTYLING 9

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

Kandidat nummer 10:

Navn: Tor Erling Thorsteinsen

Bil: Honda Civic

 

Denne Civic'en ble kåret til beste "Styling-bil" på et av Gatebil-treffene i fjor. Den USA-inspirerte Honda'en fra 1994 er påkostet over 200 000 kroner, men er ennå ikke helt ferdig. Interiøret er det gjort lite med, og det er litt skuffende. Men eksteriøret er noe for seg selv: WingsWest Bodykit, APR vinge, karbonfiber panser med mer.

 

 

 

 

 

Også under panseret er det gjort mye med en motor som i utgangspunktet er morsom. Trust turbokit gir nesten 300 hestekrefter. Smidde og stempler og råder pluss en stor Forge Motorsport intercooler gjør at denne bilen ikke bare er tøff å se på i depotet, men på banen også

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet:

VIMSTYLING 10

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

 

SPORT:

 

Kandidat nummer 1:

Navn: Magnor Mydland

Bil: Ford Granada

 

En Ford Granada har vel ingenting å gjøre i sportklassen? Jo, for ettersom dragracing også er en bilsport, synes vi at denne bilen fortjener en plass i finalen. Dette er nemlig en av de raskeste registrerte bilene i Norge. Ikke mindre enn 1350 hestekrefter yter motoren - eller over 1800 med lystgass

 

 

 

 

 

 

 

 

Motoren var egentlig tiltenkt Top-Fuel-klassen i dragracing, og da ville effekten ha vært nærmere 3000 hester, så motoren er naturlig nok "nedtrimmet" for å fungere i en vanlig bil. Noe av poenget med bilen er at den skal se så original ut som mulig, selv om det meste er bygd om for å tåle de enorme kreftene. Men tilhengerfestet henger der fortsatt. Det hender nemlig at Magnor drar på campingtur

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 1

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

Kandidat nummer 2:

Navn: Kjell Rune Hansen

Bil: Volvo 242

 

Denne bilen har kjørt fortere enn en Porsche GT3 (Se Vi Menn Bil nr. 3-2003). Den firesylindrede Volvo-motoren yter 550 hestekrefter og har et dreiemoment på 680 Nm ved 1,75 bar ladetrykk. De siste par årene har det meste av tiden til Hansen gått med på å bygge Volvo. Bilen har vunnet mange priser, og på årets første Gatebil-treff ble den kåret til "Car of the Show".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorblokka stammer fra en 940 med veiv fra en 2,5 liters Volvo Penta marinemotor. Toppen stammer fra 531 og har et "hemmelig" innhold, mens turboen er fra Turbonetics og grenrørene er "Made in Østfold". Andre bilmerker har også måttet bidra til at denne bilen skulle bli så rå som den er. Blant annet er bensinpumpa fra Porsche 993 og bremsene foran er fra Toyota Supra.

 

Kjell Runes motto er: "Old Volvos never die".

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 2

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kandidat nummer 3:

Navn: Alexander Paulsen

Bil: Ford Escort Cosworth

 

Alexander Paulsen vant årets første løp i Gatebil Racing Serie, og beviste dermed at hans Ford Escort Cosworth fungerer utmerket på banen. Støtfangeren foran og spoileren bak stammer fra Escort WRC, og selv om bilen er rigget for banebruk, fungerer den fortsatt utmerket på gata. Justerbare Bilstein motorsport fjærbein og andre fôringer gjør underverker på banen. Som på alle racerbiler er det lagt stor vekt på bremsene. Foran sitter det 343 millimeters skiver. Motoren er nesten original, og det er tydelig at Alexander har forstått at det ikke er den med mest hestekrefter som kommer fortest rundt en bane.

 

 

Fix-it girkasse, komplett Ford Motorsport rally-bakaksel med 4,11 utveksling og diffsperre er bare noe av "s nadderet" på denne bilen. Og det trekker jo ikke akkurat ned at den er dekorert i gammel "Ford-motorsport"-stil.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 3

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

 

Kandidat nummer 4:

Navn: Jan Øyvind Ruud

Bil: Ford Sierra Cosworth

 

Ruud Racing har hatt som mål å bygge en helt unik Sierra. Det har han definitivt lykkes med. Bilen fikk sin debut på Rudskogen i sommer, og selv om alt ikke fungerte som det skulle imponerte den alle. 88-modellen har fått 7,3 centimeter bredere bakskjermer og 4,2 cm bredere forskjermer. Under der sitter det 8,5 toms og 10 toms BBS-felger. Fronten er spesialbygd og lyktene er bygd slik at det innerste hullet fungerer som luftinntak. Innvendig er den ribbet for alt og fremstår som en ordentlig racerbil, selv om den også brukes på gata en gang iblant.

 

 

Sekvensiell girkasse er ikke vanlig i en gatebil, men det har Ruud, i tillegg til hydraulisk håndbrekk. Motoren på 2,3 liter har fått en Inovative turbo i tillegg til en masse snadder som grenrør og innsug som er hentet fra Finland. Effekten er 710 hester og 741 newtonmeter! Bare motoren og girkassa koster nesten 500 000, men en totalverdi på bilen er vanskelig å anslå.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 4

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

Kandidat nummer 5:

Navn: Stian Pedersen

Bil: Toyota Supra

 

"Peder'n" er absolutt en av dem som kjører friskest på Gatebil-treffene med sin svarte Toyota Supra fra 1993. Den er ikke stylet så mye bortsett fra Rod Millen front og vinge, og TRD-panser. Interiøret er også ganske originalt bortsett fra en del Greddy-instrumenter og veltebur. Understellet er fra Tein og stabstag og bremsebelegg fra TRD.

 

 

 

 

 

 

Motoren er det gjort vesentlig mer med. HKS kammer, grenrør og luftfilter og TRD motorfester. ITS GT80 turbo sørger for frasparket mens bensinpumpene stammer fra Skyline. Bilen har også den største intercooleren fra Greddy. Hvor mye bilen yter er noe usikkert, men alle som har sett bilen i aksjon vet at den er blant de raskeste på banen

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 5

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

Kandidat nummer 6:

Navn: Lasse Nicolaisen

Bil: Ford Escort MK2

 

Bak en relativt anonym Escort MK2 fra 1978 skjuler det seg en fullblods racerbil. Den originale 1,6-literen er byttet ut mot en Cosworth-motor der blokka er fra Escort og toppen fra en Sierra. Under panseret er det meste gjort, og vi nevner bare noe: Mekaniske ventilløftere, spesialkammer, JB stempler, Eagle råder, slipt skjev veiv for å få lengre slagvolum, Turbonetics TS04 turbo og to Porsche 993 biturbo bensinpumper.

 

 

Innvendig er bilen strippet for alt unødvendig, og inn har det kommet et veltebur og bøttestoler av karbon. Midtkonsollen er av aluminium for å få ned vekten til bare 1000 kg. Under bilen finner vi four-link og wat-link bak, og Sachs og Avo justerbare motorsport dempere. Foran sitter 8 toms Compomotive felger, mens verdens trolig eneste 9-toms Compomotive-felg sitter bak. Den er spesiallaget av Lasse og faren Øyvind.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 6

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

Kandidat nummer 7:

Navn: Tommy Schønberg

Bil: Audi R4R

 

Denne bilen er en av Norges mest omtalte gatebiler, og det er ikke så rart! Det hele startet med en vanlig Audi A4 1,8 turbo. I dag er den noe helt annet Egentlig kunne denne bilen like gjerne vært med i stylingklassen, men på grunn av motoren havner den i sport.

 

Motoren er fortsatt 1,8 liter, og det er helt utrolig at Tommy har klart å få ut over 600 hester og 634 newtonmeter av den lille firesylindrede motoren. Karosseriet stammer fra RS4, men er breddet i tillegg til at flere heftige detaljer, som blant annet fronten, er designet i Norge. Ingenting av understellet eller i motoren er originalt, og som seg hør og bør på en slik bil er det selvfølgelig et justerbart sportsunderstell. Dekkdimensjonen er 275/30/19.

 

 

For å få 600 hester ut av 1,8-literen er det vel ikke å ta i når vi sier at alt som kan gjøres med en motor er gjort. Turboen stammer fra IMSA-GTO-bilene til Audi. Bare mellomaksel, dashbord, ramme og tepper er igjen av den originale bilen. Skulle vi ha skrevet alt som er blitt gjort med bilen, ville de ha krevd en bok. Men neste prosjekt er i hvert fall en 2-liters motor. 1,8-literen har nok nådd sin begrensning

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 7

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

Kandidat nummer 8:

Navn: Petter Killingberg

Bil: Ford Escort MK1

 

Petter var førstemann som meldte seg på i sportklassen. På Rudskogen i sommer sto hans Escort bare på henger'n, men tallenes tale er likevel klar: Petter har nemlig kjørt fra 0-400 meter på 10,36 - og det er bra med en Escort MK1 med 600 hestekrefter! Topphastigheten etter 400 meter er for øvrig 225 kilometer i timen. Og med Oslo Kristne Senter som hovedsponsor tror vi på alt Petter sier

 

 

 

 

 

Motoren stammer fra en Sierra Cosworth, og stort sett alt er endret. Veiva er for øvrig kjøpt av Martin Schanche. Innvendig er den strippet for alt av unødvendig utstyr, så alt som er der er to racingstoler med tilhørende belter og et veltebur. Tre år har det tatt å bygge denne bilen, og den er ennå ikke ferdig. Neste mål er over 700 hester ved hjelp av race fuel og enda høyere turbotrykk.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 8

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

Kandidat nummer 9:

Navn: Tor Øyvind Skinne

Bil: Volkswagen Boble

 

Dette er en av Norges raskeste biler på 0-200 meter. Rekorden er 6,73, og på et treff i Göteborg i sommer kjørte bilen inn til 10,39 på 0-400 meter! Utgangspunktet er en Boble fra 1953, men med nyere understell og bremser. Bunnplaten er ombygd og stammer fra 1966, mens bilen har en uavhengig IRS bakstilling.

 

 

 

 

 

Motoren er egentlig en 2,1 liter med 112 hester fra Volkswagen Transporter. Nå er den boret opp til 2460 ccm, og sist den ble bremset - så tidlig som i 1992 - hadde den 440 hestekrefter. I dag har den trolig rundt 600. Turbo er selvsagt på plass i tillegg til ombygde topper, spesialstempler og råder og EFI innsprøytning.

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 9

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

 

 

 

 

Kandidat nummer 10:

Navn: Pål-Arvid Blytt

Bil: Pontiac Trans Am

 

Blytts GTA-Trans Am er en av de raskeste bilene når det kjøres dragracing på Gatebil-treffene. Hans rekord er 10,06 og 228 km/t på 0-400 meter og 6,5 og 180 km/t på 0-200 meter. Men det var i fjor da han bare hadde vanlig sugemotor og lystgass. Nå har 9-literen i aluminium to turboer fra Inovation, og trolig er det nærmere 900 hester når alt er oppe og går ordentlig. Da er målet under 9,5 på 400 km/t. Klarer han det, bør topphastigheten bikke 250 km/t, og da er det også påbudt med fallskjerm for å få stoppet bilen

 

 

Understellet, girkassa og bakakslingen er selvfølgelig forsterket for å tåle alle kreftene. Koni dempere og Eibach fjærer er viktige ingredienser i understellet, mens girkassa er en såkalt E-kasse fra Ole Ringstad. Bakakslingen er en 9-tommer fra Ford. Men bilen er altså en Pontiac Trans Am!

 

Er dette din favoritt, send en tekstmelding til 1984 med kodeordet: VIMSPORT 10

NB!: Tjenesten koster 5 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!