Selvsagt har man tid til å kjøre S60R. Det er ikke hver dag selv bortskjemte biljournalister får leke seg med en bil med 300 hestekrefter og justerbare dempere. Man kan nemlig justere støtdemperne med tre knapper på dashbordet: "C omfort", "Sport" og "Advanced". For det er først og fremst motoren og demperne som skiller R'en fra en vanlig S60. Utseendemessig er den veldig diskré, bortsett fra 18 tom hjul, litt annen grill og en bitte liten spoiler på bakluken.

 

I våre biltester her i Vi Menn reiser vi ofte til grisgrendte strøk for å finne de beste veiene. Men det finnes masser av fine kjøreveier i nærheten av Oslo også. Til turen med S60R tok jeg utgangspunkt i Gardermoen. Det er nemlig på Gardermoens dragracingbane (hvor Kurt fra Idol spilte inn musikkvideoen sin) at vi måler akselerasjonen på våre testbiler.

 

Jeg har to mål for turen: Først og fremst å få kjørt mest mulig bil på morsomme veier, og siden S60R nærmest er en racerbil for gata, vil jeg også oppsøke stedet der min motorinteresse begynte - nemlig gokartbanen i Snertingdal. Derfor har jeg lagt opp ruta slik at begge målene skal bli oppnådd i løpet av en kveld.

 

Fra Gardermoen og nordover er det flere alternativer enn E6. En morsom vei er riksvei 120 på vestsiden av Hurdalsjøen. Her får jeg testet S60'en med støtdemperne innstilt på "Comfort". Denne innstillingen gjør ikke akkurat bilen myk, men setene hjelper godt på komforten. Setene er nemlig helt vidunderlige slik vi kjenner dem fra tidligere S60-modeller, men med tanke på at S60R er en sportsmodell kunne jeg godt ha tenkt meg mer sidestøtte. Og så hjelper ikke akkurat den spesielle setefargen i vårt eksemplar på førsteinntrykket.

 

Fra Hurdal til Minnesund går kanskje de 15 morsomste kilometerne i Norge. Riksvei 180 er omtrent som Nordschleife på Nürburgring, men man på passe seg for møtende trafikk på den smale veien. Selv uten å være i fare for å miste lappen kan man virkelig leke Petter Solberg her, og jeg håper inderlig at vår kjære samferdselsminister Torild Skogsholm aldri finner veien hit og oppdager fartsgrensen

 

Over fjellet stiller jeg demperne på "Sport", og bilen blir merkbart stivere. Bilen er morsom å kjøre, men man merker at tyngden sitter i fronten og den understyrer kraftig ved aktiv kjøring. Man skal også være våken når den hopper og spretter over ujevnhetene i veien. Firehjulstrekken merker man lite til på vanlig vei. Og ettersom det ikke er permanent firehjulsdrift, blir ikke balansen i bilen særlig bedre heller.

 

Girkassa (med seks trinn) er en av mine favoritter blant dagens biler, og jeg takker Gud for at det ikke sitter en automatkasse i vår testbil.

 

På vei nordover langs Mjøsa får jeg god tid til å kjenne på motoren. Draget er imponerende, og lyden fra 2,5 liter'en (med turbo) er heftig. Nord for Gjøvik tar jeg til venstre opp riksvei 249 til Snertingdal. Denne veien byr også opp til dans, og jeg stiller demperne på "Advanced" for første gang. Bilen blir enda mer som en racerbil, men DSTC-systemet (Antispinn og stabilitetskontrollen) slår inn og ødelegger noe av moroa. Jeg prøver å skru den av, men får bare skrudd av antispinnen slik at det blir litt morsommere, men ikke så morsomt som jeg kunne ha tenkt meg.

 

Vel fremme ved Elvedalen Motorsenter i Snertingdal titter jeg på ungene som leker seg med gokart'en på den samme banen hvor jeg selv kjørte mine første nervøse runder for over ti år siden. Der blir det også klart for meg at Volvo S60R ikke er noen "lekebil" som for eksempel Subaru Impreza WRX. Den er først og fremst en luksuriøs bil med en utrolig herlig motor, men er mer i retning av Audi RS6 enn Impreza når det gjelder leke-faktoren. Derfor tar jeg det relativt med ro, og nyter musikken på stereo'en ned riksvei 34 langs Randsfjorden. Men jeg klarer likevel ikke å dy meg fra å kjøre over "berg- og dalbaneveien" fra Lunner til Nannestad og tilbake til Gardermoen

 

Volvo S60R

Motor: 2521 ccm

Ytelse: 300 Hk ved 5500 o/min

Dreiemoment: 400 Nm fra 1950 - 5250 o/min

Bagasjerom: 424 liter

Forbruk EU-mix: 1,05 l/mil

0-100 km/t, fabrikk: 5,7 sek

50-100 km/t, 4.gir: 7,8 sek

70-100 km/t, 3.gir: 3,1 sek

70-100 km/t, 5.gir: 5,7 sek

70-100 km/t, 6.gir: 9,1 sek

Toppfart: 250 km/t

Dekkdimensjon: 245/40 R18

Pris uten ekstrautstyr: 785 900 kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!