Det er nemlig ikke mer enn et år siden forrige facelift, som egentlig var en teknisk finsliping og oppjustering av interiøret, for eksteriøret forble uforandret. Man kan ikke forbedre det perfekte, sa de da.

 

Men nå løftes altså fronten også. Vi skal la være å spekulere i om 156 plutselig ikke lenger var perfekt, for vi er blant dem med et svært godt forholdt til Alfa Romeos moderne klassiker. Og har du først forelsket deg i det som nå er blitt gamle 156, vil du kanskje rynke på nesen av den nye.

 

Likevel, det varer neppe lenge. Gi den litt tid for seg selv, uten at den gamle står ved siden av, og den nye fronten fremstår som friskere og mer moderne.

 

Den ikke helt ukjente herr Giugiaro har signert nye 156, fysisk i form av et lite blått skilt på forskjermene. Det er kanskje en gimmick, for han og Italdesign har vært involvert i 156 helt fra starten.

 

Ellers stilte han som krav at bilen skulle bære hans navn for å få bruke den nye fronten. Den er nemlig tydelig inspirert av hans høyt lovpriste Brera, designstudien som ble vist på bilutstillingen i Genève i 2002. Den skal for øvrig produseres fra 2005 på en helt ny bakhjulsdrevet basis.

 

Da er også en helt ny 156 lovet. Denne ansiktsløftningen blir dermed som en siste finsliping for å holde interessen ved like mot slutten av modellens livsløp. Det kan man også si om den nye utstyrspakken som tilbys. Med de tradisjonsrike bokstavene TI vil Alfa Romeo følge opp Audis med S-line og BMWs M-Sport, og tilby en pakkeløsning som inneholder sportschassis, 17'' felger, sportsseter, samt annet estetisk snadder.

 

Oppleves disse forandringene som de siste krampetrekninger fra en gammel bil? Så langt ifra. Alfa Romeo 156 er mer attraktiv enn noen gang.

 

Tekniske data

Motoralternativer:

1,6 120 hk

1,8 140 hk

2,0 JTS 165 hk

2,5 V6 192 hk

I Norge: Mot slutten av året

Priser: Noen prosent prisøkning i forhold til dagens modell.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!