De kaller det "1000 sjöars rally", og det er ikke så rart når man ser landskapet hvor den finske VM-runden i rally kjøres. Og det var nettopp på grusveiene rundt Jyväskylä i Finland vi fikk prøve den nye Mitsubishi Lancer.

 

Mitsubishi Lancer er tilbake på det norske markedet etter en to år lang pause. Den nye bilen er 20 centimeter lengre enn den forrige, og har fått et mer spenstig utseende. Spesielt stasjonsvognen er tøff å se på. Dette er den niende generasjonen Lancer - et navn som har vart i over 30 år. Og i nesten like mange år har man forbundet dette navnet med motorsport og raske biler. Også dagens Lancer brukes i rally, og i januar neste år kommer råskinnet Lancer Evolution VIII til Norge.

 

Men foreløpig må vi klare oss med motorer på 1,3 liter (82 hk) og 1,6 liter (98 hk). Dessverre tilbys det ingen dieselmotor til nye Lancer. 1,3-literen var ikke til stede under prøvekjøringen i Finland, men vi fikk prøve 1,6-literen med og uten sportspakke.

 

Førsteinntrykket er at dette bare er "nok en bil fra Japan" med kjedelig interiør, ingen sidestøtte i setene og ingen dybdejustering i rattet. Motoren på 98 hester og 150 Newton virker også ganske slapp, mens støyen er moderat. 0-100 gjøres unna på 12,6 sekunder, og da sier det seg selv at dette ikke er noen racerbil.

 

Men Mitsubishi visste nok hva de gjorde med tanke på invitasjonen om å kjøre på gamle fartsetapper fra Rally Finland. For ute på landeveien - være seg grus eller asfalt - imponerer faktisk Lancer. Bilen oppfører seg veldig trygt med god retningsstabilitet, et godt hjuloppheng og presis styring som gjør at man kan dra på litt i svingene.

 

Dette blir enda bedre med sportspakken til 10 000 kroner. For det første får man mye bedre sidestøtte, samt et godt ratt fra Momo. Understellet er også senket, uten at det går ut over komforten. Snadder som tåkelys, kanalskjørt, hvite instrumenter og 16'' aluminiumsfelger får du også med. Så er man bare litt opptatt av å ha det moro bak rattet, er sportspakken et "must".

 

Lancer stasjonsvogn vil i første rekke konkurrere mot stasjonsvognene til VW Golf, Toyota Corolla og Ford Focus. Sedan'ens hovedkonkurrent er nok Subaru Impreza.

 

Både Lancer og Impreza har sin rallyinspirerte toppmodell, mens standardmodellene er mer trauste. Lancer Evolution har ord på seg for å være hakket råere enn Impreza WRX, og med nye Lancer er de også hakket råere med standardversjonene.

 

Mitsubishi Lancer

1,3 liter sedan, 82 hk: 189 900 kr

1,6 liter stasjonsvogn, 82 hk: 215 900 kr

1,6 liter sedan, 98 hk: 205 900 kr

I Norge: I slutten av september

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!