Sedaner er ikke akkurat i skuddet; over det norske familiebilmarkedet runger et nesten unisont stasjonsvognmantra. I småbilklassen finnes det knapt modeller med den tradisjonelle sedanstjerten, og de få som finnes er så godt som gjemt bort bakerst i salgslokalet.

 

Bagasjevolumet i Skoda Fabia sedan er hele 68 % større enn i den vanlige Fabia kombicoupé, og faktisk også litt større enn lastevolumet opp til seteryggen i stasjonsvogna. Med 438 liter bagasjeplass overgår Fabia sedan også en gammel familietraver som Volvo 240.

 

Dermed har du en fullverdig liten bil som ser mindre ut enn den er. Skoda Fabia er nemlig en moderne småbil med kvaliteter større enn de fleste er klar over. Komforten er absolutt til å leve med, og bilen er lettkjørt og kvikk på veien. Billig er den også. Med VWs lille tresylindrede snurre kryper listeprisen under 150 000 kroner. Da er den selvsagt ingen racer, men kreftene er der du trenger dem - i mellomregisteret - så det holder.

 

Sedanens problem er først og fremst stasjonsvognutgaven. For et prispåslag på 2400 kroner får du mer fleksibilitet, et kanskje mer harmonisk utseende, og ikke minst vil en stasjonsvogn være mer ettertraktet som bruktbil.

 

Nordmenn er ikke helt på jordet i ett og alt: En stasjonsvogn er som regel et smart valg.

 

lidvar.berge@hm-media.no

 

Fabia Sedan 1,2 65 hk

Motor: R3 - 1198 ccm - 12V

Ytelse: 65 hk - 5400 o/min

Dreiemoment: 112 Nm - 3000 o/min

Dekkdimensjon: 165/70 R14

Egenvekt: 1090 kg

Bagasjerom: 438 liter

Forbruk EU-mix: 0,60 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 16,3 sek

50-100 km/t, 4.gir: 16,9 sek

70-100 km/t, 3.gir: 7,8 sek

70-100 km/t, 5.gir: 13,2 sek

Toppfart: 160 km/t

Pris: 146 600

+ Rommelig og billig

÷ Liten og rar?

= Uansett verdt å vite om

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!