Nå har vi nemlig kjørt to av de mest aktuelle motoralternativene gjennom vår testprosedyre. Spørsmålet er om 25 hk er verdt 25 000 kroner, som 1,8-literen koster mer enn volummodellen med 1,6 liters motor.

 

Men først litt om hvorfor Meriva i utgangspunktet fortjener heder. Bilen er nemlig en liten nyskapning; den leverer mange av storebror Zafiras kvaliteter i et kompakt format og til en overkommelig pris. For selv om bilen har beskjedne ytre mål, er Meriva rommelig nok for en liten familie. Ikke minst lar de fikse seteløsningene deg utnytte plassen optimalt, alt etter behov.

 

Selvsagt blir gulvet helt flatt når du feller ned baksetet, og med en ekstrafinesse til 900 kroner kan du også legge passasjersetet foran flatt. Da sluker den lille bilen hele to kubikk last!

 

I utgangspunktet kan baksetet skyves 13 cm i lengderetningen, og ryggvinkelen kan justeres. Med moderat bagasjeplassbehov kan de to ytre setene skyves ytterlige 7 cm bakover og 7,5 cm inn mot midten av bilen, slik at to voksne sitter som konger.

 

I tillegg kan Meriva utsyres med snadder som uttak for hodetelefoner i baksetet (inkludert i en familiepakke til 2850 kroner). Dermed kan barna for eksempel høre på CD mens de voksne hører nyhetene på radio. Vil du fleske ordentlig til, bestiller du også DVD i taket (kr 15 000).

 

Den høyreiste sitteposisjonen og gode takhøyden gjør at også voksne sitter meget godt, både foran og bak. Selv uten lengdejustering av rattet, finner de fleste en god sittestilling som ikke sender for sterke assosiasjoner i retning av buss. Det eneste som krever tilvenning, er den kraftige A-stolpen som skygger litt for sikten i skarpe venstresvinger.

 

En liten og høybygd bil lover i utgangspunktet ikke godt for svingegenskapene, men også her overbeviser Meriva. Forutsetningene tatt i betraktning er det faktisk forbløffende hvor friskt du kan stå på med den dersom du går inn for det. Når så også fjæringskomforten er god og støynivået lavt, går den lille nyskapningen de tradisjonelle bilene i Golf-klassen bokstavelig talt en høy gang.

 

Men hvilken motor skal du velge? Vi startet med den antatte volummodellen, 1,6 literen med 100 hk. Den er på alle mulige måter et greit bekjentskap. Draget i 5. gir er akseptabelt, og i 3. gir er den frisk nok til sikre forbikjøringer. 1,8-literen har derimot merkbart mer muskler i hele registeret. I 5. gir har den like godt drag som Audi A4 med toliters motor og 130 hk, mens den i 3. gir er like rask som Alfa Romeo 147 med 120 hk. Det er nok til at Meriva går fra å kjennes "helt grei" til å bli riktig livlig.

 

På papiret skal 1,8 literen bruke litt mer bensin enn den mindre motoren, men i praksis kommer det helt an på deg selv. Kjører du rolig og behersket, stemmer nok differansen EU-tallene indikerer. Men er du av den utålmodige sorten, kan du risikere å bruke like mye med en 1,6 liter som en 1,8, fordi den mindre motoren må tynes mer får å holde tempoet oppe. Vi opplevde akkurat det

 

Mer motor eller mer utstyr, det blir til slutt spørsmålet. Basismodellene av Meriva er nemlig ganske skrapet for utstyr. Minstekravet er utstyrspakken Enyoy til 10 000 kroner. Den inneholder en absolutt nødvendighet som høydejusterbart ratt, el. vindu foran, oppbevaringsboks som midtarmlene bak, fellbar forseterygg, utklappbare brett på forseteryggene og bagasjenett. Koster du på deg en Cosmo (13 500 mer enn basis), får du 15-tommers aluminiumsfelger og noen andre estetiske detaljer, men må betale ekstra for noen av de fikse detaljene som er inkludert i Enyoy.

 

I tillegg bør du absolutt bestille klimaanlegg til din Meriva. Et manuelt koster 7500, men et automatisk, som riktignok også inkluderer en varmereflekterende frontrute, drar i vei med 13 250 kroner. En originalmontert radio/CD koster 3500 kroner. Dessverre er også elektronisk stabilitetskontroll ekstrautstyr, men til 4500 kroner er det absolutt anbefalt å bestille.

 

Dermed vil de 25 000 kronene du måtte ha lyst til å spandere for å få mer sprut i motoren lett bli spist opp av ekstrautstyr dersom familiedemokratiet får bestemme. Det beste er selvsagt å kunne ta seg råd til begge deler. Ole Brumm er som alltid en trivelig krabat.

 

lidvar.berge@hm-media.no

 

 

MERIVA 1,6

Motor: R4 - 1598 ccm - 16V

Ytelse: 100 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 150 Nm - 3600 o/min

Dekkdimensjon: 185/60 R15

Egenvekt: 1300 kg

Bagasjerom: 350/1410 liter

Forbruk EU-mix: 0,75 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 13,3 sek

50-100 km/t, 4.gir: 14,3 sek

70-100 km/t, 3.gir: 6,5 sek

70-100 km/t, 5.gir: 11,7 sek

Toppfart: 175 km/t

Pris: 189 000

+ En stor liten bil

÷ Nei, egentlig ikke

= En utrolig fin liten familiebil

 

MERIVA 1,8

Motor: R4 - 1796 ccm - 16V

Ytelse: 125 hk - 5600 o/min

Dreiemoment: 170 Nm - 3800 o/min

Dekkdimensjon: 185/60 R15

Egenvekt: 1305 kg

Bagasjerom: 350/1410 liter

Forbruk EU-mix: 0,82 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 11,3 sek

50-100 km/t, 4.gir: 12,2 sek

70-100 km/t, 3.gir: 5,4 sek

70-100 km/t, 5.gir: 10,1 sek

Toppfart: 192 km/t

Pris: 214 000

+ Friskere motor

÷ Koster mer

= En like fin og litt friskere liten familiebil

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!