Minitest: Renault Espace

FOR UTSTYRSFREAKER

Renault Espace har eksistert i flere generasjoner. Nå er den kommet i ny drakt, og endelig har den norske importøren bestemt seg for å ta den populære franske til Norge.

Sist oppdatert

Fram til nå har det ikke bare vært én, men mange importører av Espace og Grand Espace. Grunnen er rett og slett at den offisielle importøren ikke har tatt saken i egne hender, og bruktbilimportørene har hatt fritt spillerom. Nå skal alt bli så meget bedre, og Renault har bestemt seg for å selge bilen også i Norge.

 

Espace, og den noe større Grand Espace, var banebrytende den gang den kom på markedet. I de påfølgende årene har salget vært godt, noe som blant annet skyldes et spenstig utseende. Flere av kundene som har kjøpt de bruktimporterte bilene, har ytret stor tilfredshet, både over plass, kjøreegenskaper og utseende.

 

Den nå utgående modellen har en og annen skavank, blant annet med litt for dårlig plass til venstrebeinet på de lengre turene. Dette er bedret på den nye, i tillegg til en fornyet design og en vel så praktisk innredning.

 

Seteoppsett kan du nærmest bestemme selv ved å fjerne eller legge til seter etter behov. Maksimalt har du sju seter å ta av, i en formasjon på to + tre + to, og alle setene er enkeltvis. Det er med andre ord ingen to- eller tresetere. Fjern for eksempel de to ytterste setene i midtre rad, fell ned det midterste, og de to som sitter helt bakerst har både bord og gedigen beinplass. Det eneste jeg har å utsette på dette er at setene er tunge, og ikke veldig letthåndterlige. Du skal med andre ord ikke bli forundret om mor kommer inn med hvite knoker og skriker, dersom hun må gjøre jobben på egen hånd.

 

Med en Grand Espace er det usedvanlig lett å bli bedagelig anlagt. Du sitter der i en lenestol, med alle fasiliteter rundt deg, og de lenger bak har heller ikke noe å klage over lenger. Det er gode seter for alle, og både foran og bak er egne justeringer for varme. Dersom det er ledige seter, kan disse felles ned og benyttes som bord. Heftig luksus, selv om den ikke er noen urban racer. Til gjengjeld har den kvaliteter på landeveien som mange andre biler bare kan drømme om, med tanke på utstyr og fasiliteter.

 

Bilen leveres med en 2,0 Turbo, eller en 2,2 diesel. Majoriteten av salget kommer til å dreie seg om førstnevnte. Den er mer enn sterk nok, selv om du laster den godt. Det skulle bare mangle også, for med 165 hk og et dreiemoment på 250 Nm har den ytelser som ligger over normalen for en 2-liter. Dessverre kan bilen kun fås med manuelt gir, så lenge du velger denne maskinen. Først på dieselmodellen blir automat et alternativ.

 

Personlig syns jeg den virker noe tung i fronten, som igjen gir seg utslag i styringen. Den brekker litt over forhjulene, eller understyrer om du vil, og rent kjøreteknisk vet jeg om biler i samme størrelse som gjør en vel så god jobb. Toyota Previa er en av dem.

 

Likevel er det tvilsomt om det er noen annen bil i klassen som byr på en bedre totalpakke, og jeg kan således anbefale Renault Grand Espace på det sterkeste. Er du ute etter varebil, så har du også et glimrende alternativ i denne franske utstyrsfreak'en.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Motor: R4, 16V, 1998 ccm, turbo

Ytelse: 165 hk - 5000 o/min

Dreiemoment: 250 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 255/55 R17

Egenvekt: 1815 kg

Bagasjerom: Maks. 3050 liter!!

Forbruk EU-mix: 0,97 l/mil

0-100 km/t: 9,9 sek

Toppfart: 205 km/t

 

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også