Med C3 Pluriel viser Citroën at de ikke har glemt hvordan det er å være leken bilprodusent. Som kjent er iøynefallende klassikere som DS19 og 2CV blitt etterfulgt av en lang serie politisk korrekte anonymiteter. Men i iveren etter å markedsføre det rullende mangfoldet ("Pluriel" får vi anta har noe med bilens mange muligheter å gjøre) snubler franskmennene litt.

 

Blant annet presenteres modellen som en potensiell pickup, men det er bare det at bilen er ulovlig å kjøre i denne modusen. Av den enkle grunn at registreringsskiltet er skjult når bakluka er nede.

 

- Eh. Jeg har snakket med noen politimenn fra Frankrike. De sier at noen sikkert vil se gjennom fingrene med det. Dere får ta sjansen.

 

Det er på spørsmål fra salen under pressekonferansen at Citroëns mann på podiet lirer av seg det lite gjennomtenkte svaret at man jo likevel "kan ta sjansen". Hva er poenget med et fikst system som ikke kan brukes?

 

Pluriel er direkte konkurrent til biler som Ford Streetka og Peugeot 206 CC, og følger en ny trend der gøyal kabrioletdesign mer enn store kjøreopplevelser er i fokus. Sånn sett føler undertegnede seg fort ferdig med Pluriel. Fordi jeg alltid har hatt kjøregleden som det viktigste parameteret i mine private vurderinger av biler, og ikke evner å se oppsiktsvekkende dødskul ut uansett hvor mye jeg monterer og demonterer karosseri.

Dyr moro

Men ingen skal altså ta fra Citroën at de har laget en festlig modell med teknisk meget fikse og brukervennlige løsninger, der du kan velge mellom å kjøre bilen med taket helt av eller på. Citroëns egne påstander om at du kan velge mellom en "3-dørs personbil, en åpen personbil, kabriolet, fireseters spider og pickup", må tas med en klype salt. "Pickupen" er som sagt ulovlig på veien, "spideren" er en fireseters kabriolet, "kabrioleten" betyr at takbøylene er på mens taket er skjøvet helt ned mens "åpen personbil" betyr at taket er av ned til bakruta slik at den faktisk tildekkes helt. Noe som heller ikke uten videre er lovlig (men vi får anta at Citroën har sjekket dette, for de hevder at det er lov).

 

Som konsept betraktet kommer Pluriel til å slå an. Primært blant yngre, urbane kvinner med bra økonomi. For billig er den ikke; den plasserer seg ikke uventet i sjiktet der 206CC og Streetka ligger. 214 600 kroner er rimeligste alternativ, mens en 1,6-liter med det for øvrig utmerkede girsystemet SensoDrive (veksle mellom manuell og automatisk giring; girhendler på rattet) kommer på 234 600 kroner. Pluss 9990 kroner for air condition (15 990 for aut. klimaanlegg). Og det er kjekt å ha, selv i kabrioleter.

 

På veien er Pluriel ingen bombe. Kjøreegenskapene og -gleden ligger tilbake for det for eksempel Ford Streetka leverer, særlig når vi farer fram langs svingete landeveier. Tettest opp til den moroa kommer 1,6-literen med SensoDrive. Da svinger det brukbart! Men til den dagligdagse lunting de fleste Pluriel-eiere vil søke, duger det uansett i massevis.

 

Rent designmessig er Pluriel faktisk penest med taket på. En viss Donald-faktor øker jo mer avkledd den blir. Interiøret er definitivt ungdommelig, og laget i (billige) materialer som tåler å bli brukt.

Råskinn

I likhet med C3 Pluriel er også en tredje og mindre bil basert på plattformen til C3. Men C2 har en mer dynamisk design, og det skulle ikke forundre oss om den blir en mer spennende bil for deg som søker kjøregleden. Vi fikk vi ikke lov å kjøre den under oppholdet på Spanias sørkyst, men den kunne beskues. C2 ser barsk og innbydende ut. Og den kommer! Til høsten, antakeligvis i oktober.

 

Det du får er en rallyinspirert (C2 Sport har jo allerede vært vist) tredørs kvikkas med fire regulerbare og sportslige enkeltseter. Fire motorer er tilgjengelige; tre på bensin og en på diesel. "Verst" blir 1,6i 16V med 110 hk, og med SensoDrive (leveres også til 1,4-liter) kan det bli skrekkelig moro.

 

geir.svardal@hm-media.no

 

Citroën Pluriel: 1,4i - 1,6i 16V

Motor: 1360 ccm - 1587 ccm

Ytelse: 75 hk/5400 o/min - 110 hk/5750 o/min

Dreiemoment: 118 Nm/3300 o/min - 147 Nm/4000 o/min

Dekkdimensjon: 185/65 R 15

0-100 km/t, fabrikk:13,9 sek - 11,6 sek

Toppfart: 164 km/t - 188 km/t

Pris: Fra 214 600 - 234 600

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!