imgVi har tidligere ytret vår begeistring for Rover 75, en lekker og god komfortglider med særpreg. Men Ola vil av en eller annen grunn ikke ha den. Kanskje blir komfortbetoningen misoppfattet som gubbete. I så fall må MGs versjon på samme basis være som manna fra himmelen.

 

Nettinggrill og fet frontfanger er nok til å forandre utseende fra britisk eleganse til en rå, nesten dyrisk utstråling. Interiøret følger opp med dashbord og instrumenter som ikke likner noe som kommer fra Tyskland, og de suverene sportssetene sender trivselen til topps.

 

Og det er allerede før vi har fyrt opp motoren. Det er da moroa for alvor begynner. Utgangspunktet er en velkjent Rover-maskin, men det er utrolig hvilke mirakler en turbolader kan utrette. Riktignok er kanskje ikke effektutviklingen like lineær som i en Audi, og finføler du ordentlig, kan du ane en liten forsinkelse før skyvet kommer, men det kommer. Saftig og saliggjørende.

 

imgMG ZT stikker fra 70 til 100 km/t i 3. gir på 4,1 sekunder! Det er samme tid som for eksempel Ford Mondeo ST 220, med en V6-motor på 223 hk, og bare ett fattig tiendedels sekund etter Audi A4 1,8T quattro med 190 nytrimmede hester.

 

Men motoren er bare en del av MG-nytelsen. Like viktig som fartsressursene er følelse av presisjon og forfining, følelsen av kontant fasthet i fjæring og demping, uten at komforten blir utålelig skadelidende. Legg til at styringen er sylskarp og girskiftet eksakt, og hele bilen føles som støpt i ett stykke.

 

imgBare så synd at vårt eksemplar sto på Bilzzak vinterhjul. De har fine vinteregenskaper, bevares, men på barmark er de noe av det mest svampete som finnes. De var trolig sterkt delaktig i at MG'en viste en lei sporingstendens og var i desperat beit for antispinn så snart asfalten var noe i nærheten av fuktig.

 

Inntrykket av bilen lar seg likevel ikke rokke. MG ZT er en genuin grombil. Til en pris av 369 900 går den riktignok rett i strupen på Audi A4 med 163 hk, men MG'en gjør det med stil og særpreg. Det har vi stor sans for.

 

Tekniske data

Motor: R4 - 1795 ccm - 16V

Ytelse: 160 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 215 Nm - 2100 o/min

Dekkdimensjon: 225/45 R18

Egenvekt: 1550 kg

Bagasjerom: 430 liter

Forbruk EU-mix: 0,81 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 9,0 sek

0-100 km/t, egen: 8,7 sek

50-100 km/t, 4.gir: 9,5 sek

70-100 km/t, 3.gir: 4,1 sek

70-100 km/t, 5.gir: 7,9 sek

Toppfart: 212 km/t

Pris: 369 900,-

+ Mesterlige egenskaper

÷ For spesiell?

= Et herlig annerledes alternativ til streite tyskere

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!