imgTil SUV'en XC90 modifiserte Volvo sin 2,4-liters lavtrykksturbo og ga den ti hestekrefter og en snau desiliter mer sylindervolum. Til årsmodell 2003 er den også på plass i XC70, og med det er en grom bil blitt enda litt mer attråverdig. Ikke minst i norsk vårløsning.

 

Bak rattet, trygt plassert i et av bilverdenens aller beste førerseter, skulle man nemlig tro at bilen er konstruert nettopp med telehiv og frostbrutt asfalt for øye. Over det som blir hompetitten-dunk-knirk-rist-og-hold-deg-fast i personbiler flest, ruller XC70 uten å mukke. Det er tvert imot nesten så man hører bilen be deg om mer vei av samme slag.

 

Skulle dumpene i veien bli så store at også denne bilen må bremses ned, nyter du godt av de 210 hestene og det solide dreiemomentet på 320 Nm. Sammen med det veltilpassede automatgiret som vår testbil var utstyrt med, drar den deg raskt opp i fart igjen.

 

imgLikevel sitter en ikke igjen med følelsen av at alle kreftene er der for at du skal kjøre så fort som mulig. I denne bilen er det komfort som gjelder, og motor og girkasse er bare med på å gjøre det hele enda mer komfortabelt.

 

Kjører du fort i svingene, sier den fra om at det ikke er slikt den er bygd for gjennom en lett krenging. Det skulle også bare mangle, siden du her har 20 cm bakkeklaring til disposisjon. Veigrepet er likevel av god standard, selv med grove vinterdekk på sommerlig føre.

 

Har du lyst på en XC90, men synes den blir dyr og litt stor? Kast et blikk på lillebror.

 

 

Tekniske data

Motor: 5 syl - rekke - 2521 ccm

Ytelse: 210 hk - 5000 o/min

Dreiemoment: 320 Nm - 1500-4500 o/min

Dekkdimensjon: 215/65 R16

Egenvekt: 1685 kg

Bagasjerom: 485/2022 liter

Forbruk EU-mix: 1,13 l/mil

50-100 km/t: 4,6 sek

70-100 km/t: 9,4 sek

0-100 km/t: 8,5 sek

Toppfart: 200 km/t

Pris: 558 900,- (man), 575 900,- (aut)

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!