img

SJEFMOPED: Er du hekta på cruisere, men mangler både

alder og MC-lapp, kan du vurdere en Regal Raptor. Denne

cruisermopeden har pondus og estetikk som går utenpå

det man ellers forbinder med mopeder.

I motsetning til Yamahaen, som er en kompromissløs sportsmaskin, snakker vi for Regals vedkommende om en grom cruiser. Det faktum at den er utstyrt med en én-sylindret firetaktsmotor, bidrar til at lyden er der. I skrivende stund finnes ingen norsk importør, men den blir tatt inn til flere europeiske land. Har du sansen for Regal Raptor, kan du klikke deg inn på www.ajsmotorcycles.co.uk.

 

Apropos sansen, begynner vi å bli hekta på streetfightere. Nakne sportsmaskiner med grom motor er både brutalt og barskt. En av de barskere variantene er utvilsomt Highway Hawk Silver Star. Silver Star er altså kreert rundt en Yamaha Wild Star-motor. Selv om den er en prototyp, er vi overbevist om at prosjektet er liv laga.

 

En rå fighter med et tordendrønn av en 1600-kubikker, vil garantert gjøre deg til sjef i sentrum. Har du et vrak av en Wild Star, som du ikke riktig vet hva du skal bruke til, kan du jo ta ut motoren og bygge noe tilsvarende...

 

img

SJEFFIGHTER: Selv om det finnes mer sporty street-

fightere, finnes det så vidt oss bekjent ingen større.

Den heter Highway Hawk Silver Star, er ekvipert med

en V-twin-motor på 1602 kubikk, og den er helt sjef.

I hvert fall i fysisk forstand...

Har du lyst på MC men er redd for kostnadene, kan Centaurus 851 være sykkelen for deg! Med basis i indiskproduserte Enfield, har nemlig den tyske Ural-importøren skrudd sammen en tosylindret dieselmaskin som de altså har kalt Centaurus.

 

Når vi sier "skrudd sammen", er det fordi tyskerne har kjøpt inn et parti italienskproduserte dieselmotorer og puttet dem inn i Enfield-rammer. Centaurus 851 er priset til knapt 7000 Euro. Den har en effekt på 20 hester og en toppfart på 125 km/t. Om ikke ytelsene er skremmende, kjører du i hvert fall skremmende billig. 0,25 liter pr. mil, lover fabrikken. Tenner du på dieseldyret, kan du klikke deg inn på www.centaurus.de.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!