imgKAWASAKI ZEPHYR 750

Med sin klassiske 70-tallsstil er Zephyr en sykkel som faller i de flestes smak. Med unntak av litt teknisk småbøss, som først og fremst tilkjennegav seg på de tidligste årgangene, regnes også motoren for å være en sliter.

 

Zephyr er en liten og lettkjørt 750-kubikker. Selv om fjæringa er myk, bidrar stabilt chassis og suverene bremser til ålreite sportsegenskaper. Motoren, som så absolutt må karakteriseres som spenstig, gir også sitt bidrag til at sykkelen er morsom på svingete vei. Vi har imidlertid erfart at Zephyr er svært vâr på dekkvalget. Av de kombinasjonene vi har prøvd, har vi faktisk best erfaringer med originaldekkene.

 

Sammenliknet med andre, nakne sykler, stiller Zephyr med grei komfort. De moderate dimensjonene bidrar riktignok til at storsykkelfølelsen uteblir, men det går ikke ut over komforten. Både fører og passasjer sitter bekvemt. Vårt største ankepunkt mot turegenskapene går på den lave giringen. I jevn fart er turtallet så høyt at man gang på gang griper seg i å lete etter et ekstra gir, hvilket den godt kunne hatt.

 

For den som er på jakt etter en tidløs sykkel med gode og lettkjørte allroundegenskaper, gir en pent brukt Zephyr høy valuta for pengene.

Modellhistorie:

Lansert i 1991. Moderate kosmetiske endringer. Erstattet av ZR 7 i 1999.

Tekniske erfaringer:

De første årgangene hadde en forgasserinnstilling som fordret ekstremt lang oppvarming før motoren gikk rent. Skifte til Dynojet-dyser løser problemet og bidrar til at motoren blir piggere. Selv om Kawa anbefaler 95 oktan bensin, går motoren best på 98. Bortsett fra at det originale kamkjedet må skiftes forholdsvis tidlig på enkelte eksemplarer, er motoren slitesterk.

Bruktpriser:

91-modell: Ca. kr 45 000,-

95-modell: Ca. kr 55 000,-

98-modell: Ca. kr 65 000,-

 

imgSUZUKI GSF 1200 BANDIT

I 1996 disponerte vi Bandit en hel sesong. Flere av redaksjonens medlemmer ble rimelig hekta på den småvokste muskelmaskinen. Slagvolumet til tross er nemlig Bandit en liten og kompakt sykkel som ingen blir skremt av. Til befordring i nærmiljøet, det være seg svingete favorittveier eller transport til og fra nærmeste gatekjøkken, er den ekstremt lettkjørt. I kombinasjon med 1200 kubikk som villig vekk drar forhjulet til værs, har den mye streetfighter i seg.

 

Som tursykkel er den også ålreit, men små dimensjoner og mikroskopisk kåpe bidrar til begrenset komfort. Skal den benyttes på tur, bør man fortrinnsvis legge ruten til et svingete veinett. På slikt underlag bidrar de lettstyrte egenskapene og den råsterke motoren til at reisen blir mektig underholdende.

 

Bandit 1200 ble lansert til 96-sesongen. I 2001 ble den avløst av en mer bekvem modell som mangler urversjonens bøllete bakgårdssjarm. Bortsett fra en svært myk fjæring og "sånn-der"-finish, finnes det knapt noe negativt å si om Banditten.

Modellhistorie:

Lansert i 1996. ABS-utgave i 1997. Erstattet av en mer bekvem modell i 2001.

Tekniske erfaringer:

Enkelte av de aller første modellene var plaget med oljesvetting gjennom toppakningen. I verste fall kan det resultere i plansliping av topplokket, men fenomenet forekommer svært sjelden. For øvrig er GSF en feilfri og slitesterk sykkel.

Bruktpriser:

Fra kr 70 000,- og oppover

 

imgYAMAHA TDM 850

Yamaha TDM 850 er ikke som andre motorsykler. Det synes, ikke minst utenpå. Med lett offroad-stil kan det synes som om bruksområdet er begrenset. De brede asfaltdekkene og den kraftige "box-ramma" bærer imidlertid bud om sport. TDM ser ut som en hybrid. I praksis oppleves den også slik, men da er det utelukkende i positiv betydning. TDM 850 er en nydelig allrounder, og den er ekstremt morsom.

 

Vi starter med motoren: Den to-sylindrede 850-kubikkeren er både pigg og livlig. Den bidrar i stor grad til kjøregleden. Veiegenskapene er også fine. Den styrer nøytralt og presist og gir sporty kjøreglede som man ikke forventer av en sykkel som ser slik ut. Komforten er også bra. Det eneste vi har å utsette, er en infernalsk turbulens fra kåpeglasset. På modellene fram til '96, kunne man shimse glasset slik at man ble kvitt mye av turbulensen. På senere modeller er dessverre ikke dette mulig.

 

TDM-motoren har også bevist stor slitestyrke. Bortsett fra at ventilene bør justeres hyppigere enn foreskrevet, er også servicebehovet moderat. Det skal imidlertid tas med at TDM har en slarkete kraftoverføring som gir inntrykk av slakt justert kjede. På 96-modellen ble fenomenet redusert, uten at det ble helt borte.

 

TDM er først og fremst morsom. Dernest byr den på oppreist komfort og sporty kjøreglede. Det faktum at TDM-eiere har et entusiastisk forhold til sin sykkel og tar godt vare på den, bidrar også til at det er lett å få tak i pene eksemplarer. - God fornøyelse, sier vi bare...

Modellhistorie:

Lansert i 1990. Kraftig oppdatert modell i 1996. Avløst av TDM 900 i 2002.

Tekniske erfaringer:

Bortsett fra drivverksslakken, som egentlig ikke er noen feil - bare et TDM-fenomen, er den uten lyte. Ved bruktkjøp skal man imidlertid være ekstra oppmerksom på slitte bakhjulslagre. De er enkle å skifte. Det anbefales å sjekke ventilene oftere enn de foreskrevne 40 000 kilometerne.

Bruktpriser:

91-modell: Ca. kr 50 000,-

97-modell: Ca. kr 70 000,-

 

imgYAMAHA XV 1100 VIRAGO

Virago 1100 er tidenes største salgssuksess på det norske MC-markedet. Følgelig er den lett å få tak i. Likevel holder bruktprisene seg overraskende bra. Det er positivt med tanke på eventuell verdiforringelse, men du må altså betale en del for å få et pent eksemplar.

 

Under tiden har Virago vært offer for mye verbal mobbing. Betrakter man den som et japansk Harley-surrogat, er det lett å komme med skråkommentarer. Men kommentarene preller av på Virago-eiere. Man må nemlig ta den for det den er. Som velfungerende sykkel med custompreg har den mange kvaliteter.

 

Vi begynner med motoren: Den gjennomprøvde V-twinnen er både pigg og livlig. Den går også forholdsvis mykt. Dessuten er den snill på drivstoffet. Komforten er også bedre enn på customsykler flest. Takket være lavt sete funker den ypperlig i byen.

 

Sittestillingen, med fothvilere som er plassert forholdsvis langt bak, er også behagelig. Takket være den originalmonterte ryggstøtten nyter også passasjeren tilværelsen. Det faktum at Virago er forholdsvis liten, bidrar imidlertid til at storvokste kan oppleve førerplassen som litt trang.

 

Virago er i det hele tatt en trivelig motorsykkel. Er du på jakt etter gode allroundegenskaper og kan leve med den lett overstæsjede stilen, er den blant det beste som finnes i cruiserverden.

Modellhistorie:

Lansert i Europa i 1991. Kun kosmetiske endringer. Tatt av programmet i 2000.

Tekniske erfaringer:

I og med at motoren har sitt konstruksjonsmessige opphav fra tidlig 80-tall, er alle vesentlige feil plukket vekk. Den eneste gjengangeren, er et starterinnslag som kan ha en tendens til å henge seg opp. Selv om feilen er enkel å utbedre, bør du være obs på om den starter uten mekaniske ulyder.

Bruktpriser:

91-modell: Ca. kr 55 000,-

97-modell: Ca. kr 80 000,-

imgHONDA XRV 750 AFRICA TWIN

Africa Twin er, bokstavelig talt, mye motorsykkel for pengene. Som tursykkel er den perfekt. Til sportslig svingkjøring funker den også bra. Det eneste som er litt synd, er at det 21-tommers forhjulet begrenser dekkvalget. Motoren er riktignok ingen bombe. Den holder mål, men mangler det lille, effektmessige ekstra som man gjerne forventer av en 750. Slitestyrken er imidlertid god. XRV 750 ble lansert til 90-sesongen. I 1993 kom en kraftig oppdatert modell som var vesentlig smidigere å kjøre. Følgelig foretrekker vi 93 eller nyere. 90-modeller får du fra 45 000. Legg på 7000-8000 og du får en 93-modell.

imgHONDA CB SEVEN FIFTY

Hondas motstykke til Zephyr er både større og mer bekvem. Til gjengjeld er ikke kjøreegenskapene fullt så sporty, men de holder mål. Når det gjelder slitestyrke og pålitelighet, er det i grunnen bare en ting å si: "Sikker som banken"! Det faktum at motoren er utstyrt med selvjusterende ventiler, bidrar også til moderat servicebehov. Det skal også tas med at motoren er smidig og sterk. I kombinasjon med den fine baksetekomforten, er "Seven Fifty" suveren til passasjerkjøring. Hondas retrosykkel figurerte på modellprogrammet fra 1991 til 2002. Prisene starter like oppunder 50 000.

 

 

imgYAMAHA FZS 600 FAZER

Har du lyst på en liten "kjapp en", har du antakelig lyst på en Fazer. Yamahas lille 600-kubikker har nemlig sporty egenskaper som går utenpå det meste i samme prisklasse. Pigg motor, nydelige kjøreegenskaper og smidig letthåndterlighet gjør den til en ypperlig allrounder. Det faktum at den er lettkjørt, bidrar også til at nybegynnere trives. Likevel har den ytelser og egenskaper som vokser med erfaringen. Selv om FZS er liten, byr den på bra førerkomfort. På de tre første årsmodellene fristet passasjeren en trang tilværelse. Det ble rettet opp på 2000-modellen. Bruktprisene starter på jevnt 60 000.

 

 

imgTRIUMPH 900 THUNDERBIRD

Nostalgikerne siklet da Triumph i '95 lanserte Thunderbird. Den så ikke bare ut som klassiker. Den hadde tankemblem og navn som ledet tankene tilbake til 60-tallet. Om stilen er gammeldags, er egenskapene moderne. Den tre-sylindrede motoren har drag og karakter som går utenpå det meste. Komforten og veiegenskapene er også bra. I forhold til cruisere i samme prisklasse, byr Thunderbird på egenskaper, ytelser og ikke minst kjøreglede som gjør den til et vesentlig bedre kjøp. I tidens løp har den også bevist kvalitet og høy slitestyrke. Du får en fin "T-Bird" for drøyt 60 000, hvilket vi synes er latterlig billig for en så grom motorsykkel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!