img

Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis er regjerende

verdensmestere.

Årets verdensmesterskap i offshore klasse 1 er allerede i gang, og første stikk gikk til Spirit of Norway med Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis. Årets første runde gikk i Portugal, mens den neste runden går i Tyskland. Videre er det løp i England, Norge, Østerrike, Quatar og til slutt to løp i de Forente Arabiske Emirater.

 

Så i realiteten er verdensmesterskapet et EM + midtøsten. I USA kjøres det eget såkalt "Superboat" mesterskap hvor to svært interessante båter deltok i den første runden i Miami.

 

Den ene heter Jason Priestley Racing Team, mens den andre heter Reverie, og likner mistenkelig mye på båten Kjell Inge Røkke kjørte med samme navn i fjor. Priestley er mest kjent fra TV-serien Beverly Hills 90120, men skadet seg stygt i et billøp i fjor. Tydeligvis er han involvert i båtracing også.

 

Også i Australia kjøres det visse Offshore løp hvor Maritimo (tidligere Riviera) noen ganger deltar.

img

Spirit of Norway.

Fullverdig VM i 2004?

-Det er et lite problem at vi ikke har med hele verden i vårt mesterskap. Derfor jobbes det med et mesterskap allerede til neste år der vi skal ha løp både i USA og i Malaysia, sier Bjørn Rune Gjelsten til Vi Menn Online.

 

Det tekniske reglementet i USA og Europa / Midt-Østen er litt forskjellig, men etter det Vi Menn erfarer bør det være mulig å samkjøre reglementene. For noen år siden kjørte amerikaneren Matt Alcone løpene i Arendal og Oslo, så båtene er ikke forskjellige.

 

-Målet er også at vi får med de beste amerikanske båtene i VM, forklarer Gjelsten.

 

Både Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten starter sine Offshore-karrierer i USA, men begynte å kjøre VM  i Europa i 1997. Siden den gang har Gjelsten vunnet VM to ganger.

 

I årets første VM-runder var det bare ti båter til start (Spirit of Norway og Jotun fra Norge), men hvis man får med amerikanerne bør det være potensiale for dobbelt så mange båter til start.

 

Relaterte saker:

-Gjelstens villmann

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!