imgLille speil på veggen der, hvem er tøffest i landet her? For å finne ut av det, måtte vi rote oss godt fast i et grustak med de tre mektigste amerikanske pickup'ene fra de tre store i Detroit. Tøffe? Jo da, men litt bløff også:

 

Virrrr, virrrr! Bakhjulene spinner kjekt i vei oppå snøen mens forhjulene graver seg stadig dypere. Vi har allerede innsett at en hjullaster og en vaier er det eneste som kan få bilen tilbake på fast grunn.

 

De ser høyreiste og terrengvennlige ut, men tro ikke at dette er offroadere. Til det taler de fysiske forutsetningene klart imot. Vektfordelingen gjør at de er som skapt til å kjøre seg fast, selv med drift på begge aksler. Når underlaget er løst, graver de seg ned med fronten, mens bakhjulene nærmest står i løse luften og spinner. Da er det ikke mye hjelp i at det er differensialbrems, eller LSD som det heter på originalspråket, på bakakselen.

 

Foran, derimot, er det i prinsippet etthjulsdrift. Dermed skal det ikke så mye mer til for å kjøre seg fast med disse bilene enn med en vanlig tohjulsdrevet personbil.

 

img

Dodge RAM 2500

Når vi i løpet av et par minutter har klart å kjøre fast alle tre, skyldes det ikke bare bilene, men også vår lojalitet til fotograf Nordlien, som sa "kjør utpå der". Hadde vi tenkt oss om og foretatt en ørliten forhåndsundersøkelse av grunnforholdene, hadde vi trolig latt det være.

 

Uansett får vi dokumentert uten skygge av tvil hva som er disse bilenes svakhet: Evnen til å ta seg fram der underlaget er a) glatt og b) løst. Firehjulsdriften er der, som vi skal komme tilbake til, av helt andre grunner.

Kjører forbi alt

Andre underlag ligger bedre til rette for disse bilene, for eksempel asfalt. De er nemlig i stor grad asfaltcowboys, for det er på asfalt man kan få de aldeles vanvittige kreftene ned på bakken og omgjort i vannrett bevegelse.

 

Disse dieselmotorene har mer krefter - målt i hestekrefter - enn de gamle V8 bensinmotorene fra før katalysatorens tid, da 11:1 i kompresjon og 100 oktan bensin var selve livet. Målt i dreiemoment er vel dagens dieseler oppe på det dobbelte. Med bare bakhjulsdriften innkoblet er det nesten umulig å beherske seg og ikke dra full broadside ut av hver eneste rundkjøring. Da kjører de forbi alt bortsett fra bensinstasjoner og dekkforhandlere.

 

img

Ford F350

Men de nevnte rundkjøringene bør ikke være for trange og ha for mange fortauskanter, for bilen er stor, svingradiusen likeså, og rattomdreiningene er mange. Dessuten er forparten lang, særlig på Dodge'n, og parkering på trange plasser er vanskelig.

 

Styringen er forholdsvis upresis og ufølsom på alle tre, men i en verden der alt er relativt, er Dodge'n tross alt best. Fjæringen er omtrent slik man venter at den skal være når man mangler et halvt tonn last. Denne mangelen merkes best i Chevrolet'en.

 

Det er mulig at noen ikke synes det er imponerende at en slik pickup gjør 0-100 km/t på under ti sekunder, men da har de glemt å ta med i betraktningen at disse bilene har en egenvekt på rundt tre tonn. Selv Dodge'n synes vi er imponerende, selv om den bruker 13 sekunder til 100.

 

Dessverre har ikke Dodge tilgang på heftigere automatkasser, for Cummins-motoren kommer også i en versjon på 305 hk og 752 Nm ved bare 1400 o/min, med andre ord like heftig som V8-motorene i de to andre bilene. Denne leveres imidlertid bare sammen med en sekstrinns manuell kasse.

 

Etter akselerasjonstestene gliste kollega Skillebæk bredt og sa at "det gå'kke an å gjøre dette med bare bakhjulsdriften. De bare spinner". Firehjulsdriften måtte være innkoblet for å oppnå de akselerasjonstidene vi fikk. Og det må være dette firehjulsdriften i disse bilene er ment for.

Full size pickup truck

- A full size pickup truck, sier den amerikanske bonden og ler hånlig av bilene som er en størrelse mindre og utstyrt med en skarve V6 på 4 liter. Selv om transportbehovet stort sett bare består i å frakte bonden selv til kafeen for å innta en kaffe og en donut sammen med andre bønder, vil det være utenkelig å ankomme i noe annet enn en full size pickup truck.

 

img

Chevrolet Silverado

Siden annen verdenskrig har disse bilene tatt en stadig større del av det amerikanske bilmarkedet, og bare statistikere uten vidvinkel utroper Toyota Camry og Honda Accord til USAs mest solgte biler. Det gjelder bare for personbiler.

 

For USAs mest solgte bil er Fords F-serie, og hakk i hæl kommer konkurrentene fra Chevrolet og Dodge. Man kan innvende at suksessen har ført til beskjeden utvikling av de primære trekkene ved disse bilene. Riktignok har de fått elektronikken fra personbilene, men rammene, som like godt kunne vært laget av American Locomotive Company (de stive bakakslene likeså), har ført til at de er tungvektere i enda større grad enn før.

 

Salgssuksessen disse bilene har hatt de senere årene, kommer av at det ikke lenger bare er bøndene i Midtvesten som har opparbeidet seg et slags avhengighetsforhold til full size pickup trucks. Også utenfor alle de pene eneboligene i forstedene står det ofte minst én slik bil.

Som skygger

Det er forbausende hvor like disse bilene fra USAs tre store produsenter er. Akkurat nå, altså på 2003-modellene, har alle ABS og skivebremser på alle hjul og elektrisk innkobling av firehjulsdrift og lavserie, sågar med nesten identiske brytere. Effekt og dreiemoment er også temmelig likt.

 

img

Husk førerkort klasse C 1 minimum.

Dessuten er utviklingen på førerhussiden nokså parallell. Først var alle førerhus korte, så kom de i en litt forlenget utgave, og snart var de store som OBOS-leiligheter, alle med bakdører.

 

Når vi ser på utvendige mål, synes det som om de tre bilprodusentene i Detroit er livredde for ikke å kopiere naboen - de er nemlig så godt som identiske. Chevrolet skal ha ros for å ha forsøkt å holde vekten nede, uten at noe mangler på Silverado'en i forhold til de andre. Likhetene var faktisk så mange og åpenbare at det ble vanskelig å peke ut en vinner.

 

Siden disse bilene har totalvekt over 3500 kg, er de registrert som lastebiler. Nok et smutthull har dukket opp. En eller annen som finleste reglene for sjette gang, oppdaget at det visstnok er begrepet "seterad" som ikke lenger er tillatt hvis man skal unngå kombibilbeskatning. To enkeltseter rammes derimot ikke, har juristene funnet ut. Derfor kommer nå disse bilene som femsetere - tre foran og to bak!

 

La meg nevne at komforten på disse to enkeltsetene er høyst mangelfull. Noe fullverdig alternativ til en personbil er de derfor ikke, selv om de har bakdører aldri så mye. Chevrolet-importøren regner dessuten disse setene som "ekstrautstyr", og dermed kommer de som tillegg på en allerede høy pris.

 

Men husk å ha riktig førerkort hvis du skulle få sjansen til å kjøre en av disse bilene. Du må du ha minst klasse C 1.

 

seemberg@online.no

 

Chevr. S. K 2500 - Dod. RAM 2500 - Ford F-350 XLT

Motor: GM Duramax V8, 6,6 l - Cummins 6-R, 5,9 l - Navistar V8, 6,0 l

Effekt: 305 hk/3100 o/min - 253 hk/2900 o/min - 325 hk/3300 o/min

Dreiemoment: 705 Nm/1800 o/min - 624 Nm/1400 o/min - 760 Nm/2000 o/min

Girkasse: 5-trinns automat - 4-trinns automat - 5-trinns automat

Egenvekt: 2870 kg - 3140 kg - 3200 kg

Prosentandel på foraksel: 60,3 - 63,7 - 64,4

Nyttelast: 1228 kg - 868 kg - 1215 kg

Akselavstand: 364 cm - 357 cm - 348 cm

Lengde x bredde: 578x202 cm - 578x203 cm - 588x203 cm

0-100 km/t: 9,7 sek - 3,1 sek - 9,4 sek

50-100 km/t: 7,4 sek - 9,7 sek - 6,6 sek

70-100 km/t: 5,0 sek - 6,3 sek - 4,3 sek

Pris: 519 000,- - 458 676,- - 419 000,-*

For: Motor - Interiør, kjøreegenskaper og utseende - Motor og utseende

Mot: Fjæring og pris - Motor - Dekkregningene

 

* Ford F-350 er i denne testen utstyrt med en såkalt 315-pakke fra Arctic Trucks, som blant annet hever bilen 4 cm og inkluderer 35-tommers hjul, til en pris av ca. 90 000 kroner.

Amerikansk diesel

GM begynte allerede i 70-årene å utvikle en dieselversjon av sin egen 5,7-liters bensinmotor, ettersom bilgiganten etter oljekrisen trodde at bensin ville bli rådyrt. Det ble den også i det meste av verden, men ikke i USA. Motoren ble en katastrofe, men GM lagde en ny versjon, nå på 6,2 liter, og den var solid som amerikanske V8'ere flest.

 

De to andre kjempene i Detroit ga blaffen i diesel. Derfor kjøper nå Dodge dieselmotorer fra Cummins, mens Ford skaffer seg sine fra International Navistar. Begge er firmaer som driver med dieselmotorer til daglig, og Cummins har et visst samarbeid med Scania.

 

Det har skjedd mye på dieselfronten siden 70-årene, men GM har klart å henge med, og de har nå hengt et common rail-system på Duramax-motoren. Det har også Cummins gjort på den gamle 5,9-liters rekkesekseren, som i utgangspunktet er den samme du fant i Ford Cargo 813 og 815 på 80-tallet.

 

International Navistar har et finurlig innsprøytningssystem som benytter motoroljen som hydraulikkolje for å lage trykk til innsprøytningen. Maskinen i F-350 er ny og laget spesielt for Ford, som avløsning for den gamle 7,3-literen. International Navistar er i dag den eneste amerikanskeide lastebilprodusenten som ikke er en del av et "globalt" konsern.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!