imgDet er bare snakk om tid før koreanerne er like respektert som japanerne når det gjelder kvalitet. Accent er den siste fra Hyundai som er blitt modifisert, for denne gangen er det kun snakk om en ansiktsløftning. I dette tilfellet er det stort sett snakk om visuelle endringer, og Accent har nå fått det samme designspråket som sine slektninger. Det gjelder først og fremst i fronten, men også noe i hekken, samt litt andre stoffvalg i interiøret.

 

Med kjøreegenskapene er det stort sett ikke gjort noe som helst. Testbilen var dessuten utstyrt med et sett vinterdekk med små dimensjoner, og av en type som vi har kritisert her i bladet mange ganger. På is er de fremragende, men på ordinært vinterføre, og på asfalt, faller de helt igjennom. Conti-dekkene passer rett og slett dårlig til bilen. Skal du kjøpe Accent, så kost på deg noe annet enn disse.

 

Resten av bilen er helt klart blitt triveligere enn sin forgjenger, men vi ville heller ha ventet til Hyundai kommer med en helt ny Accent.

 

1,3-literen gjør en helt grei jobb, og den spiller også greit sammen med den manuelle girkassen med fem trinn. Støy og vibrasjoner er blitt forbedret, men kunne vært enda bedre.

 

Det er likevel begrenset hva man kan vente til denne prisen. Du vil helt klart finne biler med bedre kjøreegenskaper til 162 950 kroner, men det er likevel ikke mange som kan by på mer bil for denne summen. Du har god plass, høy trivselsfaktor og mye utstyr. Klimakontroll er standard, så for deg som ikke legger stor vekt på prestisjen, er dette et godt alternativ. Bare bytt dekkene først.

 

Tekniske data

Motor: R4, 1341 ccm

Ytelse: 75 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 113 Nm - 3000 o/min

Dekkdimensjon: 175/70 R13

Egenvekt: 990 kg

Bagasjerom: 321/859 liter

Forbruk EU-mix: 0,64 l/mil

0-100 km/t: 12,5 sek

Toppfart: 169 km/t

Pris: 162 950 kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!