img

HELLCAT: Europeiske komponenter sørger for at fronten

funker. Resten er så amerikansk som det kan få blitt.

Confederate Hellcat er noe av det råeste en streetfighter-

entusiast kan hekte seg på.

Bak den kryptiske betegnelsen skjuler det seg en amerikansk streetfighter som garantert gir deg den oppmerksomheten du mener å ha fortjent.

 

Hellcat, som er dens egentlige kallenavn, er kreert og satt i salg av det amerikanske selskapet Confederate. For å være helt ærlige, vet vi ikke så mye om firmaet. Men peil på å bygge sykler, det har de...

 

Hellcat er utstyrt med en luftavkjølt V-twin på 1867 kubikk. Tross mange visuelle likhetstrekk med Harleys Sportster-motor, hevder Confederate at den er konstruert spesielt for denne sykkelen. At de har greid å lure ut 135 hester, gir uansett en klar indikasjon på at leamikken er konstruert for høye belastninger. Det er nok å kaste et blikk på primærdrevingen. Dimensjonene hadde ikke gjort skam på en dragster.

 

 

 

img

KREATIVT EKSOSANLEGG: Rør fra motoren i kombina-

sjon med en liten stubb fleksislange, og vips, så kan du

sende eksosen ut gjennom bakhjulsopphenget. Kreativt,

spør du oss.

Mens hotte streetfightere er et europeisk fenomen, er amerikanerne mest kjent for sine cruisere. Følgelig har Hellcat vært nødt til å ta en tur til denne siden av dammen for å hente de beste bitene. Bremsene kommer fra italienske Brembo, og USB-gaffelen er en racingsak fra Paioli. Bakdemperne er derimot amerikanske. Penske, sier vi bare...

 

I valg av komponenter og designmessige løsninger skiller sykkelen seg fra alt annet. Bensintanken i ubehandlet karbonfiber er mer dråpeformet enn på de mest oppsiktsvekkende cruiserne. Setet minner om "elefantøret" som prydet Tempo 150 tidlig på 60-tallet. Den cruiseraktige skiltholderen på venstre side av bakhjulet, i kombinasjon med karbonskjermen som "slikker" det feite bakhjulet, representerer estetiske kontraster som egentlig ikke burde funke sammen i det hele tatt. Men på Hellcat gjør det til de grader det.

 

 

 

img

Med skiltholder på siden og en bakskjerm som formelig

slikker dekket, er Hellcat like tøff bakfra. De doble

demperne kommer fra Penske.

Og når vi først er i gang, må vi ta med at svingarmen tjener som eksosanlegg. Tenk deg, når du en kjølig høstdag fyrer i gang din Hellcat og opplever dampen som strømmer ut av svingarmen. Rått!

 

Vi forstår godt at noen hver kan bli sugne på en Hellcat. Dessverre er prisen av en art som gjør at det gjerne blir med suget. 350 000 kroner forlanger Confederate. Med frakt og toll bikker det garantert en halv million. Men vil du for enhver pris ha røyk fra svingarmen, er Hellcat den billigste måten å oppnå det på...

 

RELATERTE SAKER:

- Streetfightere -- gatas tøffeste

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!