Minitest: Kia Carens 2,0 EX CRDi

KLOKT FRA KIA

Når et bilmerke ikke kan konkurrere gjennom et sterkt merkenavn, prestisje eller naboens lett misunnelige blikk, hva kan det gjøre da?

Sist oppdatert

imgKias svar med Carens er mest mulig familiefornuft, som på vår EX-versjon i tillegg er kombinert med en flom av utstyr. Her får du automatisk klimaanlegg, regnsensor for vindusviskerne, ryggesensor, innvendig speil med automatisk blending, lærtrukket ratt og girkule med mer - nærmest full pakke til 20 000 kroner ekstra i forhold til LX-versjonen.

 

På den annen side mangler Carens lyktespylere også i EX-pakken (fås som ekstrautstyr), og vi greide ikke å kjenne at antispinnsystemet slo inn om vi spant aldri så mye. Importøren opplyser imidlertid at denne feilen bare er funnet på nettopp vår testbil.

 

imgFamiliefornuft omfatter blant annet plass, og her er Carens i tetsjiktet. Ikke minst skyldes dette at den med sine 4,5 meter er klart lengre enn konkurrenter som Opel Zafira og Toyota Corolla Verso.

 

For en "standardfamilie" med to barn er femsetersversjonen det naturlige valget. Her får både foreldre og barn rikelig med armslag, og far slipper å spre om seg med eder når feriebagasjen skal inn. Baksetet er delbart også i sitteputa, og gulvet blir flatt når setet legges ned.

 

I familiefornuft ligger også fleksibilitet, og da er kanskje seksseteren tingen. For bare 5000 kroner ekstra fås to seter til helt bakerst i bilen. Disse passer bare for barn eller til korte turer for voksne, og de stjeler omtrent det som er av bagasjeplass. Men dersom noen seter er ledige, har du mange muligheter.

 

imgLegger du ned de to bakerste setene og skyver ett eller begge seter på andre rad fram, får du en dyp og relativt flat lasteflate. Løsningen er imidlertid ikke like elegant som i Zafira, der setene felles ned i gulvet. Skal du ha med lange gjenstander, kan du plassere passasjerene bak hverandre og legge ned setene på den ene siden. Sammenlagte seter kan dessuten brukes som bord.

 

Ute på veien er Carens stødig og relativt komfortabel. Styringen er litt vag, og girkassen er ikke verdens mest presise. Siden biltypen generelt ikke inviterer til inspirert kjøring, ser vi likevel ikke på dette som noe avgjørende minus ved Carens.

 

Motoren i testbilen var en toliters common rail-diesel med 112 hk og dreiemoment på 250 Nm. Våre målinger viser at den er like kjapp som de sprekeste 1,6-literne i Golf-klassen i mellomakselerasjonen, og du slipper å gire i tide og utide. Det andre motoralternativet, en bensindrevet 1,6-liter på 105 hk, tror vi blir for puslete - i alle fall hvis seter og lasterom virkelig skal brukes.

 

 

img

Oppe i marsjfart er lydnivået OK, både når det gjelder støy fra dieselen og fra andre støykilder. Det er heller ingen ulyder å høre, og bilen virker velbygd.

 

Med Carens har Kia funnet sin resept - her får du mye bil for mindre enn hva du må ut med for konkurrentene. Så er det opp til deg å avgjøre om du er villig til å betale litt mer for biler med mer utstråling og prestisje.

 

 

 

 

Tekniske data

Motor: 1991 ccm - 4 syl. - common rail-diesel

Ytelse: 112 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 250 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 205/60 R15

Egenvekt: 1489 kg

Bagasjerom (femseter): 422/835 liter

Forbruk EU-mix: 0,70 l/mil

0-100 km/t: 13,3 km/t

50-100 km/t, 4. gir: 12,0 sek

70-100 km/t, 3. gir: 5,8 sek

Toppfart: 172 km/t

Pris: 264 900,- (femseter), 269 900,- (seksseter)

 

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også