imgSetter vi underlivsargumentasjon til side, profilerer Kia seg på at du får det du trenger, og vel så det, til en fornuftig pris. I praksis er det snakk om mye utstyr og god plass i forhold til det du må betale.

 

Og det skal Kia ha, utstyrslista på testbilen til 181 900 kroner er lang. På sikkerhetssiden finner vi for eksempel fire kollisjonsputer og ABS-bremser med elektronisk bremsekraftsdistribusjon. Økt komfort sørger blant annet elektriske speil og vindusheiser (også bak), fjernstyrt sentrallås, armlene for førerstolen og lærtrukket ratt og girkule for. Imidlertid er lærtrekket så glatt at et godt plastratt hadde vært bedre, og vi hadde heller valgt antispinn/ESP fremfor noe av det nevnte utstyret. Lyktespylere mangler også - det er dumt i slapse-Norge.

 

Byr så den stasjonsvognaktige bilen på mye plass målt mot prisen? Helt klart - vel å merke hvis du velger billigere versjoner enn testbilen. I skrapet versjon med 1,3-liters motor får du den nemlig til 152 900 kroner.

 

Når den tipper 180 000 kroner, får den flere konkurrenter (som de billigste variantene av biler i Golf/Focus-klassen), og da ser en raskt at Rio er temmelig trang, særlig i baksetet. Heller ikke bagasjerommet er nevneverdig større enn i flere av modellene i denne klassen, selv når vi snakker om kombibiler.

 

Men bil bør etter vår mening være litt mer enn bare utstyr og plass, og her begynner Rio å slite - på flere punkter. I normal fart er støynivået greit nok, men under pådrag støyer 1,5-literen mye. Faktisk er motoren en av de mest støyende vi har målt på høyt turtall.

 

Testbilen var dessuten belemret med gnikke- og vibrasjonslyder av flere slag, noe som kan tyde på liten presisjon i oppbygningen. Videre er fjæringen alt annet enn progressiv, her virker det som om det skal like mye til for å presse inn de første 5 centimeterne som de neste fem. Resultatet er at du kjenner selv små ujevnheter godt, og det er slitsomt på lengre turer.

 

Alle som kjørte bilen peker i tillegg på at girkassa er vel upresis. Derimot snakker alle godt om utvekslingen, som er med på å gjøre bilen kjapp nok for de fleste. Seter og sittestilling (sitteputa kan stilles i alle retninger) får også godkjent, selv om setene kjennes litt små for de storvokste. Design, inn- som utvendig, får ingen av oss til å ta fram de store godordene.

 

Så Kia - dere har rett. Vi velger oss ikke Kia Rio. Om det har noe med størrelsen på innholdet i skrotum å gjøre? Si det.

 

Tekniske data

Motor: 1493 ccm - 4 syl. - bensin

Ytelse: 97 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 132 Nm - 4500 o/min

Dekkdimensjon: 175/65 R14

Egenvekt: 997 kg

Bagasjerom: 400 liter

Forbruk EU-mix: 0,73 l/mil

0-100 km/t (fabrikk): 11,6 sek

50-100 km/t, 4. gir: 14,8 sek

70-100 km/t, 3. gir: 5,8 sek

Toppfart: 175 km/t

Pris: 181 900 kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!