img

SLARK I FRONTEN: Slark i styrehodelageret bidrar til

ustabile kjøreegenskaper. Feil er lett å påvise. Som

regel er det også enkelt og rimelig å utbedre.

En normal sikkerhetskontroll omhandler lys, bremser, dekk og chassislagre, og den bør minimum foretas for hver 500. kilometer og foran lengre turer.

 

Lysene er greie. Foreta en enkel funksjonskontroll av hovedlys, baklykt med bremselys samt blinklys. Bremsekontrollen fordrer litt mer, men er minst like viktig. Trykk hardt inn bremsehendel -og pedal, og hold inne 10- 20 sekunder. Dersom pedal eller hendel "siger" sakte innover, kan det tyde på bremsevæskelekkasje. I så fall må fagfolk oppsøkes.

 

Hvis det virker OK, skal du ettersjekke bremseslanger og koblinger for eventuelle lekkasjer. Ser du antydning til fukt, må fagfolk kontaktes. Deretter kikker du inn ved bremsekaliperne og kontrollerer slitasjen på klossene. Hvis belegget nærmer seg 1 mm tykkelse, er klossene modne for utskifting.

 

Når det gjelder dekk, tenker alle på mønsterdybden. Etter vår mening er dekkprofilen minst like viktig. Et dekk som ikke lenger har avrundet slitebane, påvirker kjøreegenskapene negativt. Hvis du finner slitasje på midten, vil et dekkbytte gjøre sykkelen merkbart bedre å kjøre.

 

Lufttrykket har også stor betydning for egenskapene. Husk imidlertid at kontrollen skjer når dekkene er kalde. Mangler du instruksjonsbok, skal du vite at normalt lufttrykk for de fleste moderne sykler ligger mellom 30 og 40 psi. Bakdekket skal gjerne ha 10-20 prosent høyere lufttrykk enn fordekket. Sørg uansett for å skaffe deg informasjon om korrekt trykk. De fleste bensinstasjoner har oppdaterte tabeller.

 

img

HJULLAGER: Slark i hjullager kan like gjerne

oppstå som følge av korrosjon som av slitasje.

Derfor er det viktig å sjekke lagrene etter

vinterlagring.

Gå også over skruer og muttere og sjekk at de er godt festet. Dessuten foretar du kontroll av hjullagre ved å ta et godt tak oppunder felgen og forsøke å bevege hjulet sideveis. Merker du antydning til slark, må du kontakte fagfolk. Gjør tilsvarende kontroll av bakhjulsopphenget ved å bevege svingarmen sideveis.

 

Slark i styrelageret kan du avdekke ved å ta tak under gaffelbeina og forsøke å bevege gaffelen fram og tilbake i sykkelens lengderetning. Alternativt kan du trykke inn bremsehendelen og "gynge" sykkelen hardt forover. Hører du ulyder eller fornemmer at noe glipper, må du kontakte fagfolk.

 

Du kan også gjøre mye av det øvrige vedlikeholdet selv. Instruksjonsboka er i så fall en nyttig veileder. Mangler du instruksjonsbok, kan du spørre forhandleren om den kan skaffes. Hvis ikke, anbefaler vi en verkstedhåndbok. Flere utenlandske forlag tilbyr gode og rikt illustrerte bøker som selv amatører kan gjøre seg nytte av.

 

Et par momenter helt til slutt: Hvis du er usikker på noe, overlater du det til fagfolk. Egenmekking eliminerer heller ikke behovet for profesjonell service. Hvis du gjør ditt og fagfolka sitt, øker du sikkerheten, samtidig som eiergleden blir større. Lykke til!

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!