img

SportKa

StreetKa ble vist på bilmesse første gang for tre år siden, og stylingmessig er det ferdige produktet verd ventetiden. Spesielt med taket nede er den rett og slett sexy. Den er designet av Ghia, som så mange andre snasne Ford-modeller, men produseres av Pininfarina.

 

Med taket oppe brytes den fine linjeføringen på en merkelig måte. Viktigere og mer bekymringsfullt er det at B-søylene blir relativt store og stjeler mye av utsynet til sidene når taket er på, og inne i kupeen føler du at det er mer enn trangbodd.

 

Denne toseteren er definitivt en bil for solfylte og varme dager. Den har mer rektangulære frontlykter enn en standard Ka, og linjene bak kan til tider minne sterkt om Peter Stevens' design av Lotus Elan.

 

 

img

StreetKa

Når du setter deg bak rattet, ser du imidlertid at Ford definitivt har brukt brorparten av utviklingspengene på utvendig design. Innvendig har den et billig preg, og verken materialvalg eller utforming er noe å rope hurra for. Med en prislapp på 243 000 kroner er den riktignok en av de rimeligste kabrioletene på det norske markedet, men nettopp det at bilen er åpen for innsyn fra alle, er med på å gjøre interiørbommen enda grovere.

 

Med sin 1,6-liters motor på 95 hk er StreetKa ingen racerbil, men det gjør ikke så mye, for her er det viktigste at du skal kose seg bak rattet samtidig som du blir sett av andre.

 

Skal du derimot ha det rått gøy og fremdeles kjøre Ford Ka, er SportKa tingen. Undertegnede fikk kjøre den på Rallye Monte Carlos klassiske Col de Turini-etappe i fjellene mellom Nice og Monte Carlo, og her var den virkelig i sitt ess.

 

imgKnapt noen bilprodusent er bedre enn Ford til å gi vanlige gatebiler en mer spennende og sportslig profil. Det er lenge siden jeg har kjørt noe så gøyalt som nettopp SportKa, langt dyrere biler medregnet. SportKa viser til fulle at råsterk motor og ultrarask akselerasjon ikke er alt. I stedet har Fords guruer på kjøredynamikk foretatt forholdsvis enkle, men viktige endringer i forhold til en standardbil.

 

Vi snakker her om 30 prosent stivere fjæring, 22 mm større sporvidde foran og en aldeles nydelig tettsteget girkasse. Det er nesten så man helt glemmer at motoren er den samme som i StreetKa, for her gjør den utrolig mye mer av seg. Topphastigheten er mer eller mindre den samme, men 0-100 km/t går klart kjappere. Årsaken er selvsagt lavere vekt.

 

img

Tåkelys i fronten? Nei, ryggelyset.

Gjennom svingene minner SportKa mest om Mini Cooper, og da snakker vi om den originale versjonen, ikke den nåværende BMW-varianten. SportKa er minst like lettkjørt og kvikk, samtidig som den byr på mye mer komfort. Til en pris på 170 000 kroner er du garantert masse moro pr. krone.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

StreetKa - SportKa

Motor: 1,6L Duratec - 1,6L Duratec

Ytelse: 95 hk/5500 o/min - 95 hk/5500 o/min

Dreiemoment: 135 Nm/4250 o/min - 135 Nm/4250 o/min

Dekkdimensjon: 195/45 R16 - 195/45 R16

Egenvekt: 1285 kg - 1300 kg

Forbruk EU-mix: Ikke oppgitt - Ikke oppgitt

0-100 km/t: 12,1 sek - 9,7 sek

Toppfart: 173 km/t - 174 km/t

Pris: 243 000 kroner - 170 000 kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!