imgFor fortsatt er det en mektig følelse å sitte bak rattet i en Rolls-Royce, mens Spirit of Ecstasy ligger som et siktepunkt fremst på det ruvende panseret. Hvis du vil. Med et tastetrykk kan du nemlig få den til å forsvinne.

 

Det er to måter å teste Phantom på - enten som sjåfør, eller som passasjer i det gedigne baksetet. Fellesnevneren er "luksus og nytelse". For føreren er det oppsiktsvekkende lett å behandle denne doningen, som kombinerer uanstrengt kraft med dynamiske egenskaper, stillhet med fartsressurser. For passasjerene er baksetet som et behagelig opphold i en påkostet dagligstue. Her kan du strekke godt på beina og nyte privatlivets fred.

 

imgDu kan velge mellom forskjellige baksetearrangement, hvorav "Theatre Concept" består av to atskilte godstoler med en konsoll inneholdende det meste imellom. Stolene kan snus delvis mot hverandre for å forenkle litt dannet konversasjon. At bakdørene er hengslet i bakkant, gjør jo også entré og exit langt mer elegant. Dørene lukkes ved et trykk på en knapp på C-stolpen

 

Føreren har også mye å kose seg med. Motoren startes ved å trykke på en knapp. Instrumenteringen er oversiktlig og forholdsvis enkel å bruke. Artig er det at den normale turtallsmåleren er erstattet av en "kraft-oversikt" som viser hvor mye du har igjen av motorens totale kraftreserver. For eksempel viser instrumentet at du har 75 prosent av musklene ubrukt når du cruiser i 160 km/t.

 

Muskler har nemlig den 6,7 liter digre V12'eren (453 hk og 550 Nm), som er koblet til en sekstrinns automatkasse, mer enn nok av. Toppfarten er 240 km/t, mens 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder.

 

imgUtvendig er Phantom velproporsjonert, til tross for at fronten med sin palassaktige voldsomhet umiddelbart kan sjokkere deg. Dekkene - spesiallagede Pax System fra Michelin - er på ruvende 790 millimeter i diameter.

 

Nye Rolls-Royce Phantom er virkelig en nytelse ute på veien. Du flyr fremover som i et jetfly, nærmest totalt lydløst og med et voldsomt skyv ved akselerasjon. Akustikken er fenomenal. Aldri har vi hørt så god lyd i en kupé, og samtalen mellom fører og passasjer i baksetet er som om man sitter skulder ved skulder.

 

imgOgså på svingete landevei er Phantom superb, dimensjonen og vekten til tross. Understellet sluker ujevnheter, understyringen er minimal og bilen føles svært balansert.

 

Lyst på en? Ta kontakt med nærmeste BMW-forhandler, og de setter deg i direkte kontakt med Rolls-Royce på Goodwood i England.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!