img

Det er ofte dramatiske løp på A1-ring. Dette bildet er fra

1999, tatt rett etter at Mika Häkkinen har blitt påkjørt

av David Coulthard.

Vi fryktet det verste, men ble litt lettet etter Spanias Grand Prix for to uker siden. Det var nemlig der Ferrari debuterte med sin nye F2003-GA, og mange trodde den nye bilen ville være totalt overlegen.

 

Vi husker jo hvordan det var i fjor. Ferrari startet med en ett år gammel bil, men da de tok i bruk den nye, var det ingen som kunne hamle opp med "den steilende hesten" - Michael Schumacher var på seierspallen i alle løpene den sesongen.

 

Michael Schumacher vant også i Spania for to uker siden, men han var på ingen måte overlegen. Fernando Alonso i Renault holdt faktisk følge med "Schumi", og spanieren kjørte fra Rubens Barichello.

 

img

Williams har vært bra på de

siste testene. Skal de slå til

 i Østerrike?

Williams og McLaren

Både Juan Pablo Montoya i Williams og teamsjefen i McLaren, Ron Dennis, uttalte etter løpet at de ikke var imponert over Ferrari'en. At Ron Dennis sier dette er meget interessant, med tanke på at McLaren kommer med sin nye bil senere i sesongen.

 

Williams har hatt en skuffende start på sesongen, og det er 19 løp siden de sist sto på toppen av seierspallen. Men i forrige uke imponerte Williams stort på testing, så kanskje de har et ess i ermet denne helgen.

 

Michael Schumacher sier i alle intervjuer at vi ikke skal glemme McLaren og Williams. Pussig nok nevner han aldri Renault - Renault ligger jo vitterlig på tredjeplass, foran Williams.

 

img

Noe av årsaken til Renaults

suksess er at de har valgt å

teste fredag morgen før

løpet, der de blant annet har

med testfører Allan McNish.

Fredagstrening

Noe av forklaringen på Renaults suksess kan være at de har valgt å teste på løpsbanen fredagene før løpet, istedenfor å teste på andre baner gjennom hele sesongen. De to timene fredag morgen gir Renault en ekstra kjennskap til banen som har vist seg å gi dem en fordel i forhold til mange andre team.

 

Team som Sauber og BAR burde nok også ha valgt å teste på fredager, men Toyota derimot tror jeg gjør smart i å ha flere testdager på andre baner, slik at Christiano da Matta får mest mulig kjøretrening.

 

I fjor ble løpet i Østerrike husket på grunn av stallordrene til Ferrari. I år er stallordre forbudt, og selv Ferrari ser ut til å ha forstått at det bare ødelegger sporten. Derfor blir årets løp garantert en opptur i forhold til i fjor!

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

RELATERTE SAKER:

- Alonso på hjemmebane

- Formel 1 inntar Europa

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!