img

Porsche Cayenne Turbo

Jakobsen gliser nå. Veiene er bare, det er ikke full snøstorm som sist han var med på å kjøre store SUV'er (Vi Menn Bil 1-03). Da kunne en stor og tung bil som til tider hadde retning mot autovernet, være en skremmende opplevelse. Nå kan det gasses.

 

Nå er også motoriseringen en ganske annen. Spranget fra Touareg med V6 bensin til V10 TDI merkes, for å si det mildt. Jeg kan ikke annet enn å glise, jeg heller. Jeg kommer rett fra Corsa Eco med 85 Nm dreiemoment til Touaregs 750. Livet som motorjournalist byr på noen kontraster.

 

Det har gått gjetord om VWs V10 TDI-motor en stund. Verdens sterkeste personbildiesel. Klart vi er spente. Spenningen blir ikke mindre av at Porsches storsatsning på samme basis også stiller til start. Hvor stor forskjell er det egentlig på de nære slektningene - kan en Porsche være verd over 600 000 kroner mer?

 

Vi begynner med å beundre utseendet, for etter at den første Cayenne-skepsisen har lagt seg, synes vi både den og Touareg er stilige. Det eneste aberet med Cayenne er luften mellom hjul og hjulhus, noe som forsterkes av at vår bil står på vinterhjul som er litt mindre enn standard dimensjon.

 

img

Interiøret i Cayenne gir en strammere og mer

kompakt følelse. Du merker slektskapet, men

kontrastene er store, fra det lekreste formsydde lær

til litt simple plastdetaljer. Betjeningsspakene på rattet

kunne sittet i en Skoda Fabia, og startbryteren (også her

kan du ha nøkkelen i lommen) gir et billig inntrykk.

Begge gir et maskulint og kraftfullt inntrykk, samtidig som de fra utsiden virker nettere enn de faktisk er. Fra førerstolen får du derimot mer følelse med dimensjonene, spesielt dersom du skulle forville deg inn i et parkeringshus.

Grovt og behagelig

VWs kjempediesel drar i gang med en grov og lovende lyd. Ubehagelig dieseldur er det ikke snakk om. Så snart den er blitt varm (det tar for øvrig sin tid), forsvinner lyden nesten helt. Den bare suger deg av gårde, så å si uten at du merker det.

 

Det helt dramatiske draget uteblir nemlig. Vekten på over 2,5 tonn spiller nok inn, men like mye er forklaringen at bilen døyver fartsfølelsen utrolig godt. Det er først når du har noen referanser rundt deg, slik som annen trafikk på motorveien, du merker hvilke kjempekrefter V10-dieselen har.

 

- Her føler jeg meg overlegen. Et lite trykk på gassen, og jeg slynges forbi. Girkassen gidder ikke gire ned engang, skyvet er der, også i 6. gir, sier Jakobsen.

 

Dersom du trår til hardere, og automatkassen kicker ned et trinn eller to, blir de andre på veien statister. Men det mest dramatiske som Touareg-sjåfør er faktisk når du gløtter på speedometernåla. Det går fort så altfor fort, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Porschen lider av samme syndrom. Du har farlig liten følelse av fart når du sitter så høyt i en stor og velisolert bil. Dessuten sliter Cayenne med en del andre lyter også, for å si det slik.

 

img

VW Touareg V10 TDI

Den verste er selve motoren. Tonen er lettere og langt mer lokkende enn dieselmotoren til VW. Også her er draget durabelig fra bunnen, men så bare tar det av oppover. Turtallsviljen er umiskjennelig Porsche.

 

- Her er det som om Styggen selv sitter i innsuget og lokker: "Mer gass, mer gass", sier Jakobsen. Han har et fåret glis som bare Porsche og noen få andre produsenter klarer å lokke fram.

 

Og Styggen får det som han vil. Vi mater på, bilen skyter av gårde som en fullblods sportsvogn.

Terreng - i teorien

Vi tar en tur i terrenget, men det skal innrømmes at det er mest for syns skyld. Biler som til sammen koster rundt 2,8 millioner, har ærlig talt lite i gjørma å gjøre. Det viktige er at de kan dersom de må, og både VW og Porsche hører med til elitesjiktet, også i terrenget. Seriøs firehjulsdrift og hevbar luftfjæring som gir god bakkeklaring, sørger for det.

 

Men det er egenskapene på vei som gjelder, og det er der vi setter dem på prøve. Svingete og kuperte landeveier med kraftige telehiv blir som en lokal lettversjon av Nürburgring Nordschleife. Det skiller kjøremaskiner fra andre maskiner.

 

img

Store klokker med kromrand og en gigantisk girspak

kjenner vi igjen fra Phaeton. Luksusfølelsen er

påtakelig, også her. Nøkkelen kan du beholde i lommen,

og starte gjør du ved å trykke på startknappen.

I dette tilfellet er nok Touareg en annen maskin. Ikke noe galt i det, for komforten er fin og dieseldraget behagelig. Som nevnt blir farten gjerne høy før du vet ordet av det, og da er ulempen svingene som "plutselig" kommer. Da merker du farten, og da merker du vekten. Du merker også at mye av vekten sitter i snuten. En tisylindret støpejernsblokk veier en del. Spe på med 13,5 liter motorolje og 17 liter kjølevann, så skjønner du at det er forskjell på motorer og über-maskiner.

 

På grunn av snutevekten understyrer Tuareg V10 TDI markant, og du trenger slett ikke kjøre fort før den avslører sin hang til å knele over ytre forhjul. Det legger en demper på den dynamiske kjøregleden.

 

Like fullt finnes kjøreglede i fullt monn i Touareg. Den kommer når man setter girspaken i "D", dempingen i komfortmodus og spiller god musikk på den strålende stereoen. Da kan man skli av gårde med armen nonchalant henslengt i vinduskarmen og bare nyte kjempekreftene, uten å mase med å kjøre sportslig.

 

- For meg virker det som om "S" står for "stress", ikke sport, i Touareg, sier Jakobsen.

Store forskjeller

Forskjellene mellom Cayenne og Touareg er fascinerende. Dersom du ikke viste at bilene hadde samme opphav, hadde du aldri gjettet det bak rattet. Alt er annerledes i Cayenne. Motoren er beskrevet, men den er bare en del av opplevelsen.

 

Styringen er mer direkte, med en helt annen tyngde og følelse. Bremsene biter mye bedre. Du sitter, i motsetning til VWs store og flate sete, i en sportsstol, og rattet er mindre og sportsligere. Dessuten omsluttes du av et spenstigere interiør.

 

imgGirskiftene er så raske og kontante at du knapt kan klage over at girkassen er automatisk, og den innbyr også til at du overtar kommandoen selv. Er kassen i manuelt modus, er den dessuten ordentlig manuell. Den kicker ikke ned ved full gass, og motoren blir hengende og stange i turtallssperren dersom du ikke girer opp.

 

Visst understyrer også Cayenne dersom inngangsfarten er for høy, og skulle du prøve å sette runderekorder på Nordsløyfa, ville nok vekten være en ulempe. Men til å være en stor og tung bil er kjørefølelsen nesten utrolig, ikke minst gjelder det følelsen i helt normale hastigheter.

 

Også Cayenne er mest harmonisk over norske telehiv med understellet i "Comfort"-stilling, men det er begrenset hvor harmonisk innstilt vi klarer å være bak rattet i Cayenne Turbo. Bilen skriker etter sport, og når vi går inn i en åpen svingkombinasjon i moderat fart og mater på i 3. gir, får vi en følelse av at det ene tonnet er forsvunnet. Vi slynges ut på en bølge av pur power med en lett drift på alle fire hjul, akkurat som om bilen skulle være satt opp for asfaltrally.

 

Cayenne har en familienerve som ikke er til å ta feil av, så den gamle Vi Menn-dogmen gjelder fortsatt: "Porsche er Porsche", også når de bygger over to tonn bil i to etasjer. Imponerende.

 

Vi Menn mener

I den grad det finnes et fornuftig valg i millionbilklassen, er Touareg V10 TDI tingen. Den er en komfortabel luksusbil for norske forhold, og du kan hevde at den ikke er så ille tørst. Den er jo en diesel. Krefter nok til å gi en overlegen følelse får du på kjøpet.

 

Men skal du ha det verste av det verste i SUV-skogen, er svaret enkelt: Porsche Cayenne Turbo. Du får utrolig nok valuta for de ekstra kronene. Du får en super-SUV med smak av Porsche.

TEKNISKE DATA

VW Touareg V10 TDI - Porsche Cayenne Turbo

Motor: V10/4921 ccm/20V - V8/4511 ccm/32 V

Ytelse: 313 hk/3750 o/min - 450 hk/6000 o/min

Dreiemoment: 750Nm/2000 o/min - 620 Nm fra 2250 til 4750 o/min

Dekkdimensjon: 255/55 R18 - 255/55 R18

Egenvekt: 2524 kg - 2355 kg

Bagasjerom: 555/1750 liter - 540/1770 liter

Forbruk EU-mix: 1,22 liter/mil - 1,57 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 7,8 sek - 5,6 sek

Toppfart: 225 km/t - 266 km/t

Pris: 1 072 700 - 1 690 000

TESTDATA

VW Touareg V10 TDI - Porsche Cayenne Turbo

0-100 km/t: 7,4 - 5,5

70-100 km/t: 3,2 - 2,1

50-100 km/t: 4,9 - 3,3

Støy 50 km/t 4. gir: 62,5 - 62,0

Støy 100 km/t 5. gir: 68,0 - 67,5

Støy 6000 o/min 2. gir: 67,0* - 69,0

Misvisning 50 km/t: 48 - 48

Misvisning 100 km/t: 96 - 96

Forbruk (l/mil): 1,27 - 1,81

* Diesel, støymåling ved 4000 o/min.

 

Kommentar: Forbrukstallene er denne gangen bare basert på én tanks kjøring, og derfor ikke representative som noe gjennomsnitt over tid. Men bilene ble kjørt den samme strekningen, og tallene gir derfor en god indikasjon på forskjellen bilene imellom.

 

Tyskerne er konservative. Både Touareg og Cayenne drar vi raskere til 100 km/t enn det fabrikken oppgir. I mellomakselerasjonen er Touareg rask, men Cayenne er noe av det raskeste vi har målt, hakk i hæl med biler som Audi RS6 og MB SL 55 AMG. 

 

Den marginale forskjellen i støynivå kan trolig tilskrives forskjellige dekkdimensjon. Vår Cayenne sto på 235 mm brede dekk, mot Touaregs 255 (standard også for Cayenne).

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!